grön växt

Litteratursamtal: Varför har ekologiska frågor fått så stort genomslag i poesin?

Hållbarhet & miljö
Kultur & språk

Ett HUM om... Ekopoesi. Möt litteraturforskaren och poeten Sofia Roberg och Mats O. Svensson, litteraturkritiker och redaktör för tidskriften Vagant och aktuell med boken De som sjöng vid civilisations slut, i ett samtal om ekopoesins gränser och räckvidd.

Föreläsning
2 mar 2022
Stadsbiblioteket, hörsalen, Götaplatsen
Ytterligare information
Föreläsningsserien Ett HUM om...

Arrangör
Humanistiska fakulteten i samarbete med Stadsbiblioteket

Hur fångar ekopoesin relationen mellan människa, teknologi och natur? Möt litteraturforskaren och poeten Sofia Roberg och Mats O. Svensson, litteraturkritiker och redaktör för tidskriften Vagant och aktuell med boken De som sjöng vid civilisations slut, i ett samtal om ekopoesins gränser och räckvidd. Samtalsledare är Johan Alfredsson, lektor i litteraturvetenskap vid Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet, som själv forskar om hur poesi kan hjälpa oss att förhålla oss kritiskt till de antropocentriska tankesätt som lett till dagens klimatkris.

Poesisamtalet är kostnadsfritt och ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten och Göteborgs stadsbibliotek.

Ett HUM om... är en föreläsningsserie som riktar sig till dig som är intresserad av att studera vid Humanistiska fakulteten eller som bara är nyfiken på våra ämnen.