Vågskål av människor

Meritokrati – ett bedrägligt löfte om rättvisa?

Samhälle & ekonomi

Sverige framhålls inte sällan som klassresornas förlovade land och bär på en historia där både social och ekonomisk rättvisa liksom rörlighet varit av betydelse. Hur väl stämmer denna bild idag med verkligheten? Tron eller misstron på meritokratins välsignelse och vad rättvisa i själva verket är utgör viktiga noder i förståelsen av de senaste 50 årens förändringar i Sverige.

Seminarium
30 nov 2023
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Bra att veta
Jonseredsseminarium.
Arrangör
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet

Är meritokratin som påstått rådande ideal i dagens Sverige en realitet eller en myt? Stämmer alls bilden av att individen som oavsett bakgrund presterar väl också belönas, medan den som presterar sämre får nöja sig med mindre? Föreställningen att samhället skulle vara – eller borde vara – en meritokrati kan ha vidare effekter, med exempelvis riskmoment som att förstärka konkurrenssamhället. Vad menar vi egentligen när vi talar om rättvisa, och vilken typ av rättvisor genomsyrar ett rättvist samhälle?

Petter Larsson journalist och författare, Bengt Brülde professor i praktisk filosofi, Göteborgs universitet, Nina Solomin journalist, kulturredaktör Fokus, Lisa Pelling, chef Arena Idé, ledarskribent Dagens Arena, kolumnist Social Europe, ordförande REMESO vid Linköpings universitet, och Sima Wolgast lektor i psykologi, Lunds universitet. Ytterligare talare tillkommer.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?  VET NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta? Maila ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.