Två gamla mynt

Mynten i Ribe och starten för användandet av mynt i Skandinavien

Kultur & språk

Med grundandet av Ribe på sydvästra Jylland omkring år 700 inleds en ny spännande era för myntanvändningen i södra Skandinavien. För första gången är vi säkra på att mynten används som betalningsmedel efter antal och inte vikt. Medeltidskommittén och Institutionen för historiska studier bjuder in till ett seminarium då vi gästas av Claus Feveile, arkeolog vid Sydvestjyske Museer i Ribe. Välkomna!

Föreläsning,
Seminarium
14 okt 2024
J431 Humanisten Göteborg

Medverkande
Claus Feveile, Museumsinspektør, Arkeologi vid Sydvestjyske Museer i Ribe
Bra att veta
Föreläsningen är öppen för allmänheten!
Arrangör
Institutionen för historiska studier och Medeltidskommittén

Föreläsningens titel: Sceattas i Sydskandinavien – begyndende monetarisering i 700-talet

Under de första decennierna användes frisiska mynttyper, men redan omkring 725 började man prägla egna mynt, de så kallade Wodan-/monsterscheattorna. Typen förblev dominerande fram till omkring 830 - ett monopolmynt där övriga mynttyper byttes ut mot den lokala mynttypen.

Under 800-talet ersattes de små sceattorna av hel- och halvpenningar på breda och tunna plåtar. Föreläsningen kommer att belysa både sceattor och penningar i södra Skandinavien under 700- och 800-talen.

Arrangörer

Medeltidskommittén vid Göteborgs universitet och Forskarseminariet vid Institutionen för historiska studier bjuder in till ett seminarium då vi gästas av Claus Feveile, arkeolog vid Sydvestjyske Museer i Ribe.

Om föreläsaren

Claus Feveile är utbildad i förhistorisk och medeltida arkeologi vid universitet i Århus. Större delen av sitt yrkesliv har han tillbringat vid det lokala museet i Ribe på sydvästra Jylland.

Ända sedan sin studietid på 1980-talet har Claus deltagit i eller genomfört utgrävningar i det äldsta Ribe, som är Nordens äldsta stad, grundlagd i början av 700-talet. Handelsplatsens utveckling, kronologi och inte minst föremål därifrån har varit hans största arbetsuppgift genom åren.

Metalldetektor- arkeologi

Parallellt med detta har han arbetat med metalldetektor- arkeologi. Han har varit museernas kontaktperson för privata detektoranvändare både i Ribe och på Østfyn. Speciellt på Østfyn har han utvecklat detektorarkeologin, och under hans tid gick detta område från att vara nästan utan fynd till att bli ett av Danmarks fyndrikaste. Han har koordinerat de privata detektoranvändarnas arbete på ett sådant sätt att man fått ut mesta möjliga kunskap om områdets historia. Detta arbete har varit metodutvecklande för dansk detektorarkeologi, och Claus har varit en aktiv deltagare i den yrkesmässiga diskussionen i ämnet.

Mynt utgör en mycket stor andel av fynden

Moderator Håkan Karlsson, professor i arkeologi

Öppet för allmänheten- Välkomna!