Detaljbild från designstudenternas utställning

Nordic and Baltic Design Summit 2024

Hållbarhet & miljö
Kultur & språk

Välkommen till Nordic & Baltic Design Summit 2024! Som en del av årets konferens deltar studenter från kandidatprogrammet i design med en utställning på temat hållbarhet.

Konferens,
Utställning
24 okt 2024 - 25 okt 2024
Röhsska museet, Vasagatan 37–39

Kandidatprogrammet i design deltar på konferensen med en interaktiv utställning där de förutom att ge insyn i utbildningen visar upp hur studenter och lärare inom  designprogrammet jobbar med hållbarhet inom kursen: Designpraktik, Hållbarhet och Etik. På plats i utställningen finns studentarbeten i form av "conversation pieces" på olika frågor gällande hållbarhet, etik och det samhälleliga perspektivet. Under konferensens pauser kommer besökare kunna ha dialog med studenterna kring dessa arbeten.

Konferensen pågår under 24/10 kl 12 - 17.00 och 25/10 kl 8.30- 13.30
Se fullständigt program här

Mingel
I anslutning till konferensen anordnas även ett mingel på Elite Park Avenue Hotel efter den första dagens avslut 24/10 kl 17.30 till 19.30
Läs mer och anmäl dig till minglet

Om Nordic and Baltic Design Summit 2024
Konferensen arrangeras av SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign, i nära samarbete med Röhsska museet och Svensk Form. I referensgruppen ingår även ArkDes, Form/Design Center och Arctic Design Center. Konferensen utvecklas i dialog med DOGA i Norge, Design Forum Finland, Danish Design Center, DDC, och Iceland Design and Architecture.
Som en del av det svenska ordförandeskapet i Nordiska ministerrådet har SVID beviljats medel från ÄK-N, Nordiska ministerrådets ämbetsmannakommitté för näringslivsfrågor, för att arrangera ett nordiskt möte för designorganisationer i Norden och Baltikum. Konferensen har också finansiering från Västra Götalandsregionen.