Den engelska termen salience används i psykologiska test för att beteckna sådant som är iögonenfallande och som man spontant reagerar på. I kognitiv lingvistik används saliens för att förstå olika aspekter av språkkompetens och språkproduktion i människans språkutveckling. Vi introducerar akustisk, visuell och funktionell/situativ saliens och deras betydelse vid språkinlärning av främmande språk med grammatisk form-funktion relationen i fokus.
Ett exempel för akustisk saliens är grammatiska funktionsord i engelskan by, for, no som är mindre salient än lexikala ord med samma akustiska form – buy, four, know.
När testpersoner lyssnar på orden separat utan sammanhängande tal, är det bara 40% som känner igen funktionsorden men nästan 100% de lexikala orden.
„Thus the low psychophysical salience of grammatical functors contributes to L2 learners difficulty in learning them.“ (Cintrón-Valentin, Ellis 2016)
Ett exempel för visuell saliens i tyskan är grafemkonstruktioner som ei versus ie eller sch, ch och qu och skrivning av substantiv med kapitäler.
Ett exempel för funktionell/situativ saliens är bla. ordföljdvariation utanför det språktypologiska mönstret som sv. den hon vill ha vs. den vill hon ha. I tyskan är varianten *den sie will haben ogrammatiskt.
Vi kommer också att visa några testresultat från en eye tracking undersökning med fokus på grammatisk (visuell) saliens i tyskan.