Organisation, samtidens utmaningar – och ”funktionell dumhet”?

Samhälle & ekonomi

Ett framgångsrikt arbete med samtidens utmaningar ställer höga krav på organisation. Komplexa problem och dess lösningar kräver reflektion och kritiskt tänkande, innovation och såväl ansvarstagande som kanske ett visst mått av risktagande. Hur är det då ställt med vår tids organisationsförmåga och kraft?

Seminarium
14 dec 2023
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Jonseredsseminarium.
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet

Trender inom management, organisationskulturer och etablerade vanemönster ställer frågan om balans och överdrift på sin spets. Vad säger organisationsforskning och erfarenheter om vår tids sätt att bygga samhälle och organisation? Återkommande hörs röster om överdriven byråkrati, övertro på varumärke och image, floskelproduktion och inte tillräckligt meningsfull möteskultur. Är det fråga om ”funktionell dumhet”– och hur dumt får det i så fall bli i ett samhälles olika slag av organisationer? Vilka ytterligare förklaringsmodeller kan bidra till ökad förståelse?

Mats Alvesson professor i arbetsorganisation och ledarskap, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, Gertrud Larsson dramatiker, och Tom Karlsson docent i offentlig förvaltning, Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet. Ytterligare talare tillkommer.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA? VET DU NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta?

Mejla ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgad@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.