Bilar på en båtfärja på dalslandskanalen
Bilar på Sund-Jaren färjan, Dalsland, 1963
Foto: Sjöhistoriska Museet

Reimagining Rural: Att engagera sig i mark och mening på landsbygden

Kultur & språk

Välkommen att lyssna på talare och ta del av diskutioner som rör möjligheter för konsthantverkare och konstnärer som har sin bas på landsbygden.

Konferens,
Seminarium,
28 nov 2024
Samlingssalen, HDK-Valand Campus Steneby, Dals-Långed eller via zoom
Sista anmälningsdag
20 november 2024

Bra att veta
Evenemanget är kostnadsfritt och hålls på engelska. Evenemanget är öppet för allmänheten men kräver registrering. Se mer information nedan om hur du registrerar dig.

På senare år har det uppstått ett förnyat intresse för materialbaserade metoder som bidrar till att vårda marken och samhällen utanför stadskärnorna. Men dominerande epistemologier inom konstutbildning och konstutövning fortsätter att privilegiera den urbana blicken, vilket innebär att det finns ett behov av att fortsätta utveckla platsbaserade metoder som kan undersöka de komplexa skärningspunkterna mellan landsbygdens historia, kultur, ekologi och framtid.

I det här symposiet bjuder vi in talare vars konstnärliga och pedagogiska metoder ökar förståelsen för hur vi kan engagera oss i frågor som rör gemenskap, markanvändning och meningsskapande på landsbygden. Det kommer att finnas möjlighet att delta i ett samtal med någon av talarna senare under eftermiddagen.

Detta symposium, som äger rum under Stenebyskolans 90-årsjubileum, syftar till att återknyta till den anda som rådde när skolan grundades 1934. Genom att utbilda unga hantverkare ville Erland Borglund se hantverket som en kulturell kraft för att möjliggöra ett sammanhållet och ekonomiskt motståndskraftigt Dalsland. Hur kan dagens metoder göra det möjligt för oss att förnya detta uppdrag som en internationell gemenskap i en lantlig miljö?

PROMGRAM
13.00 - Tom Cubbin och Karin Peterson: Välkommen och introduktion
13.10- Kjetil Fallan - Grundarbete: Material och landskap i designhistorien
13.50 - Saragh Hughes - Fantasi är en plats där det regnar
14.10 - Fika
14.30 - Onkar Kular - Luelå Biennalen 2022 - Hantverk och konst
15.00 - Dougald Hine - I Make Where I Am (eller, På arbete i ruinerna av världens modernaste land)
15.50 - Kort paus och påfyllning av kaffe
16.00 - Dialoger (studentledda)
16.50 - Återsamling
17.00 - Paneldiskussion och återkoppling på dialoger med studentrepresentanter
17.30 - Avslutning

Evenemanget stöds av forskningsplattformen PLACE (Public Life, Arts and Critical Engagement) vid Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Anmälan
För att anmäla dig till seminariet, vänligen skicka ett e-postmeddelande till tom.cubbin@gmail.com senast den 20 november 2024 med REIMAGINING RURAL i rubriken.
Det är även möjligt att delta digitalt via zoom. Meddela vid anmälan om du önskar att delta digitalt. Zoomlänk skickas till dig efter anmälan.

Läs mer om dagens talare på den internationella sidan