Bild
Illustration av barn som leker och vuxna som sitter vid datorn
Länkstig

SATSA på undervisning om talstruktur i förskoleklass

Forskning
Utbildning & lärande

I seminariet presenterar Jessica Elofsson och Anna-Lena Ekdahl och diskuterar resultat från forskningsprojektet SATSA – Strukturell Ansats i undervisning Som grund för hållbart Aritmetiklärande.

Seminarium
Datum
29 jan 2025
Tid
15:00 - 16:15
Plats
Online via Zoom

Medverkande
Jessica Elofsson – Universitetslektor, Linköpings Universitet, Anna-Lena Ekdahl - Universitetslektor i didaktik, Jönköping University
Bra att veta
Seminarieserien är öppen för alla intresserade. För att få tillgång till Zoom-länk kontakta helen.lindgren@gu.se
Arrangör
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt forskargruppen EMLA

Projektets syfte har varit att tillsammans med lärare undersöka hur undervisning utifrån additiva respektive multiplikativa strukturer kan iscensättas i förskoleklass under ett läsår. Genom att följa elevernas kunskapsutveckling via individuella uppgiftsbaserade intervjuer vid både början och slutet av läsåret, har vi kunnat analysera både lärandeutfall av undervisningen och vilka framgångsfaktorerna för en strukturell ansats kan vara. Seminariet kommer att ge en inblick i dessa resultat och diskutera hur en strukturerad ansats kan bidra till hållbart lärande i aritmetik redan från tidig ålder. EMLA-seminarierna genomförs i samarbete mellan forskningsmiljöer på Göteborgs universitet och Linnéuniversitetet.