Leksaksskolbuss på väg
Foto: Anna Ostanina

Seminarieserie: Vägen mot en bättre skola

Utbildning & lärande

I en serie av tre öppna seminarier sammanfattar och utvecklar professor Ulf Blossing de viktigaste slutsatserna från sin forskning om skolors förbättringskapacitet.

Seminarium
6 feb 2025
13 mar 2025
8 maj 2025
Pedagogen, Grönsakstorget samt digitalt via Zoom

Bra att veta
En Zoom-länk för digitalt deltagande publiceras här strax före seminariernas start. Anmälan för att delta på plats öppnar den 1 oktober 2024.
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Med anledning av att professor Ulf Blossing går i pension under våren 2025 arrangerar han och forskningsmiljön Skolutveckling och ledarskap vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik tre seminarier på temat skolors förbättringskapacitet.

Seminarierna är kostnadsfria och riktar sig främst till rektorer och skolledare vid förskola, grundskola och gymnasium samt forskare och utbildare med intresse för skolutveckling. Det finns också möjlighet att följa dem digitalt. Länk till respektive seminarium publiceras på denna sida strax före starttid.

För vidare innehåll, se nedan. Anmälan till varje seminarium öppnar den 1 oktober 2024.

Skolors förbättringskapacitet och elevers deltagande

Torsdagen den 6 februari, kl. 13.00–16.00
Plats:
Kjell Härnqvistsalen AK2 155, Hus A, Pedagogen, Västra Hamngatan 25.

Skolor och förskolor är viktiga samhällsfostrande institutioner där barn och elever ska lära sig demokrati.  Forskning visar emellertid att skolor inte lever upp till det målet. Hur kan vi förstå det och vad kan vi göra åt det?

Föreläsningen behandlar grundläggande delar i skolors och förskolors förbättringskapacitet och den viktiga roll som barns och elevers deltagande spelar. Aktuella reformförslag kommenteras i förhållande till barns och elevers deltagande i skolverksamhet.

Skolors förbättringskapacitet – skolan som en samarbetande organism

Torsdagen den 13 mars, kl. 13.00–16.00

Plats: Kjell Härnqvistsalen AK2 155, Hus A, Pedagogen, Västra Hamngatan 25.

Skolor och förskolor är lokala organisationer av lärare, barn och elever som behöver arbeta tillsammans, som en organism, för att omsätta läroplanens mål. Alltför ofta uppstår dock brister i samarbetet som försvårar verksamheten. Hur kan vi förstå att dessa svårigheter uppkommer och vad kan vi göra åt dem?

Föreläsningen behandlar skolor och förskolor som organisationer, deras infrastruktur och arbetsprocesser. Aktuella reformförslag i förhållande till skolors organisering och arbetsprocesser kommer också att kommenteras.

Att kartlägga skolors förbättringskapacitet – vägen framåt!

Torsdagen den 8 maj, kl. 09.00–16.00

Plats: Margaretha Huitfeldtsalen C1 22, Hus C, Pedagogen, Läroverksgatan 5.

Resultaten från forskning om skolors och förskolors förbättringskapacitet pekar på att kulturella och strukturella faktorer behöver förändras om visionerna för skolans och förskolans funktion i det moderna samhället ska kunna förverkligas. Visioner behöver tas fram såväl på lång som på kort sikt. Hur kan en framtida vision om lärande för vuxna och unga i skolor se ut, och hur kan skolor arbeta visionsinriktat just nu?

Den första delen av föreläsningen behandlar hindrande kulturella och strukturella faktorer, och de försök som har gjorts för att omsätta visioner för hur skolor, förskolor och undervisning kan organiseras. I den andra delen av föreläsningen berättar representanter för skolhuvudmän hur de har arbetat med kartläggning som en grund för skolförbättring.

Fika under för- och eftermiddag ingår i arrangemanget.