Länkstig

Specialpedagogiskt fokus – elevers olika förutsättningar och utbildningens möjligheter

Utbildning & lärande

Ett öppet, digitalt seminarium för dig som vill utveckla ditt yrkeskunnande och ta del av aktuell forskning inom det specialpedagogiska fältet.

Webinar
Datum
2 dec 2024
Tid
14:00 - 16:00
Plats
Zoom
Ytterligare information
Länk till Zoom-möte

Medverkande
Jakob Åsberg Johnels
Lina Grundberg
Arrangör
Kollegiet för Yrkeskunnande och Kollegiet för Inkludering, Likvärdighet och Specialpedagogik

Program

14:00–14:05: Välkomna

14.05–14.45: Att klara skolan med neuropsykiatriska svårigheter: Vilken betydelse har familjesituationen? 

Jakob Åsberg Johnels är specialpedagog och nyanställd professor på Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, GU. Jakob kommer under seminariet presentera preliminära resultat från ett pågående projekt finansierat av Vetenskapsrådet som rör familjesituationen (inklusive samverkan mellan vårdnadshavare och skolpersonal) runt elever med neuropsykiatriska svårigheter och hur denna hänger samman med elevernas skolresultat i slutet av grundskolan, inklusive betyg och behörighet till ett nationellt program på gymnasiet. 

Paus

15.00–15.45: Att kunna, veta och handla - konstruktioner av den kapabla eleven i gymnasieskolan

Lina Grundberg är doktorand vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Lina presenterar sitt pågående avhandlingsprojekt. Studien har en kritisk etnografisk ansats och riktar fokus mot elevers kompetens och agens i termer av självförtroende, kunskap och motivation och hur dessa möjliggörs och begränsas i gymnasieskolan. Syftet är att undersöka relationen mellan likvärdighet i gymnasieskolan och elevers utveckling av förmågor att handla och agera – i såväl det egna livet som samhället i stort. Ett särskilt intresse riktas mot elever som är föremål för extra anpassningar och särskilt stöd.

15:45–16:00: Diskussion

Om arrangörerna

Kollegiet för yrkeskunnande ordnar och bjuder in till seminarier där frågor om yrkesutbildning och yrkeskunnande diskuteras med utgångspunkt i aktuell forskning, utvecklingsprojekt och annan yrkespedagogisk verksamhet. 

Kollegiet för inkludering, likvärdighet och specialpedagogik verkar för kunskapsutbyte för forskare, yrkesverksamma pedagoger och andra som är intresserade av det specialpedagogiska kunskapsområdet.