Eleonora Fabião
Foto: Adrian Heathfield

Things that must be done: artistic experimentation and political imagination

Forskning
Kultur & språk

Välkommen till en öppen föreläsning med en av Konstnärliga fakultetens hedersdoktorer 2024, Eleonora Fabião. I sina konstnärliga projekt bygger hon demokratiska dialoger, och genom att använda gatuaktioner som en källa till kunskap och tänkande vidgar hon inte bara innebörden av den offentliga sfären, utan också hur performativ konst kan verka i vår konfliktfyllda värld. Under flera års tid har Eleonora Fabião varit en stor och inspirerande tillgång i vår miljö.

Föreläsning
24 okt 2024
Sista anmälningsdag
16 oktober 2024

Bra att veta
Föreläsningen kommer att hållas på engelska. Kaffe och fika serveras i pausen.
Arrangör
Konstnärliga fakulteten

Tillsammans med moderatorn Sarah Melin kommer Eleonora Fabião att dela med sig av utvalda exempel från sin omfattande erfarenhet som performancekonstnär utifrån några specifika frågeställningar: vad kan och vill vi tillföra vår värld idag? Vilka handlingar, bilder, känslor? Vilka relationella modeller? Vilken konst vill vi skapa och vilka världar vill vi skapa med vår konst?

Eleonora Fabião
Foto: Diego Kolsky

Eleonora Fabião är performancekonstnär och teoretiker. Hon har uppträtt, deltagit i utställningar, föreläst, undervisat och publicerat internationellt. Hennes föreställningar har visats i flera sammanhang – dans- och teaterfestivaler, biennaler, utställningar, universitet, skolor, sociokulturella projekt – men framför allt på gatorna.

Things That Must Be Done-serien (Performa Biennial, New York 2015) är titeln på ett verk och också ett sätt att referera till hennes konstnärliga praktik.Fabião (Filosofie doktor i Performance Studies, New York University) är professor vid Federal University of Rio de Janeiro och forskare vid The Brazilian National Council for Scientific and Technological Development (CNPq).

Moderator

Sarah Melin, curator för Göteborgs dans- och teaterfestival