Porträtt på Marie Demker och Mats Ekström

Total splittring – global politisk trend?

Samhälle & ekonomi

Hur har de globala väljaropinionerna förändrats? Vilka är de sociala och politiska skiljelinjerna? Vi tar tempen på val, väljare och politik jorden runt! Välkommen till ett samtal om val, väljare och politik jorden runt på Världskulturmuseet.

Seminarium
11 sep 2024
Kostnadsfritt

Medverkande
Nicholas Aylott, docent i statsvetenskap, Södertörns högskola och programchef för Utrikespolitiska institutets Europaprogram
Marie Demker, professor i statsvetenskap, Göteborgs universitet
Mats Ekström, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, JMG, Göteborgs universitet
Samtalsledare: Mattias Hagberg, journalist och författare
Gratis inträde, begränsat antal platser, först till kvarn.
Har du frågor? Kontakta Folkuniversitetet i Göteborg, e-post: info.gbg@folkuniversitetet.se
Arrangör
Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet och Folkuniversitetet i samarbete med Världskulturmuseet

USA, Indien, Sydafrika, Frankrike och EU. Det är bara några av de länder (och unioner) som har gått eller ska gå till demokratiska val under supervalåret 2024. Och trenden ser ungefär likadan ut överallt: svåra motsättningar och ett infekterat politiskt klimat.

Hur har de globala väljaropinionerna förändrats? Vilka är de sociala och politiska skiljelinjerna? Vilken roll spelar medierna? Vad gör den ökande polariseringen med samtalet inom och mellan länder? Vilka långsiktiga konsekvenser kan utvecklingen få för fred och demokratisk utveckling?