Bild ur boken "Messages from Ukraine".
Illustration: Joonas Sildre.
Foto: Konstnär Joonas Sildre

Utställning: Messages from Ukraine

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Vandringsutställningen "Messages from Ukraine", baserad på boken av Gregg Bucken-Knapp och Joonas Sildre, turnerar vidare till Skövde Stadsmuseum.

Utställning
7 okt 2024 - 22 okt 2024
Stadsmuseet i Skövde, Skövde Kulturfabrik, Rådmansgatan 28, Skövde
Fritt inträde

Bra att veta
Skövde Kulturfabrik ligger på Norrmalm i Skövde. Här hittar du både Skövde Stadsmuseum och Kulturskolan i Skövde. Fri parkering finns i anslutning till lokalerna. Busshållplats: Rådmansgatan.
Arrangör
Jonsereds herrgård och International Centre, båda vid Göteborgs universitet, i samverkan med Skövde Stadsmuseum

Vad hände de första veckorna efter Rysslands invasionskrig av Ukraina i februari 2022?

Välkommen till utställning på Skövde stadsmuseum! Utställningen baserar sig på Gregg Bucken-Knapps, professor i offentlig förvaltning och den estniske serietecknaren Joonas Sildres gemensamma bok Messages from Ukraine, en kort grafisk roman som utspelar sig under krigets första dramatiska veckor i Ukraina. Boken bygger på textmeddelanden från 15 ukrainska medborgare verksamma inom fältet migration/integration.

VANDRINGSUTSTÄLLNING – TURNÉPLAN 2024

• 31/1-14/3 2024 Jonsereds herrgårds galleri, GU
  • 18/3-8/4 2024 Landvetters kulturhus
  • 3/6-18/6 Angereds bibliotek
  • 1/7-2/8 Pedagogen, Summer School for Sustainability, GU
  • 7/10-22/10 Stadsmuseet i Skövde, Seriefest i Väst
  • 23/10-28/11 Samhällsvetenskapliga biblioteket, GU

Vandringsutställningen anordnas av International Centre och Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet, i samverkan med utställande parter.

OM MESSAGES FROM UKRAINE – BOKEN OCH UTSTÄLLNINGEN
Messages from Ukraine är utgiven av University of Toronto Press, som har beslutat att låta bokens intäkter gå till Canada-Ukraine Foundation, en stiftelse som erbjuder humanitärt stöd till människor i Ukraina. Utställningen är finansierad av medel från Svenska Institutet.
Titta på trailern till boken här

För allmänna frågor och pressförfrågningar: jonseredsherrgard@gu.se
För frågor kring boken Messages from Ukrainegregg.bucken-knapp@spa.gu.se