Böcker om förlossningsvård och förlossningsinstrument

Utställning på Biomedicinska biblioteket: Från jordegummor till obstetrikvetenskap

Hälsa & medicin

Fram till 31 oktober pågår en utställning av Biomedicinska bibliotekets äldsta böcker om förlossningsvård, skrivna under 1600- och 1700-talet. Böckerna visar på hur förlossningsvården utvecklats från att främst bygga på muntlig tradition till att bli ett erkänt vetenskapligt fält.

Utställning
5 aug 2024 - 31 okt 2024

Om utställningen

Barnafödande har historiskt sett varit en kvinnosak. Jordegummors kunskap byggde på tradition, erfarenhet och inte sällan även på vidskepelse och folktro. Med vetenskapens framfart på 1600-talet kom förlossningsvården att utvecklas. Med vetenskapen kom även männen, läkaren, att göra intåg i förlossningsvården.

Böckerna i denna utställning visar på hur förlossningsvården utvecklats från att främst bygga på muntlig tradition till att bli ett erkänt vetenskapligt fält. Bland annat visas material av Johan von Hoorn (1662-1724), som ansågs vara den vetenskapliga förlossningskonstens fader i Sverige, och den tyska hovbarnmorskan Justine Siegemunds (1636-1705) manualer om komplicerade förlossningar.  Utställningen visar även förlossningsinstrument, inlånade från Medicinhistoriska museet i Göteborg.