Duvor på ett torg

Vad kan vi lära av forskningen om medborgardeltagande?

Samhälle & ekonomi

Vid Förvaltningshögskolans lunchseminarium med Linda Soneryd ställs frågan om vad vi kan lära oss av den forskning som bedrivits de senaste decennierna. En översiktlig presentation ges över forskning om medborgardeltagande inom frågor som rör miljö och stadsplanering.

Seminarium
26 sep 2024
Antal platser
Begränsade
Kostnad
Seminariet är kostnadsfritt men kräver föranmälan. Deltagarna bjuds på lättare lunch.

Medverkande
Linda Soneryd, professor i sociologi vid Örebro universitet och forskningsledare på Score, Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor, Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms Universitet
Arrangör
Förvaltningshögskolan

Denna föreläsning ger en översiktlig presentation av forskning om medborgardeltagande inom frågor som rör miljö och stadsplanering. Syftet är att diskutera vad vi kan lära oss av den forskning som bedrivits de senaste decennierna.  Under föreläsningen föreslås tre perspektiv på hur vi kan se på forskningens roll i relation till praktiken: forskning för praktiken, forskning om praktiken och forskning med praktiken. Vilka perspektiv på relationen mellan forskning och praktik behöver vi ta med oss i ett öppet och inkluderande omställningsarbete?