Foto: Photo by Clint Adair on Unsplash

Vad kan vi lära av Skellefteå för Västsveriges hållbara omställning?

Hållbarhet & miljö
Samhälle & ekonomi

Samarrangemang mellan Reväst, Centrum för forskning om arbete och sysselsättning (WE) och Wexsus

Seminarium
21 okt 2024
Länsstyrelsen i Västra Götaland (hörsalen), Stora Badhusgatan 2B Göteborg

Medverkande
Madeleine Eriksson, universitetslektor vid Institutionen för geografi, Umeå universitet
Mattias Näsman, biträdande universitetslektor vid Enheten för ekonomisk historia, Umeå universitet
Nils Björling, universitetslektor vid Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Chalmers
Maria Norbäck, föreståndare WE och professor i företagsekonomi, Göteborgs universitet
Anna Hedenus, docent i sociologi, Göteborgs universitet
Martin Henning, professor i ekonomisk geografi, Göteborgs universitet
Tomas Berglund, professor i sociologi, Göteborgs universitet
Anna Cato Moe, Academy Manager, Novo Energy
Hans Fogelberg, regionutvecklare hållbar industri, Västra Götalandsregionen
Sten Tolgfors, landshövding i Västra Götaland
Caroline Petersson, projektledare Wexsus
Bra att veta
OBS! Seminariet pågår mellan kl. 13:00 - 15:45, därefter följer ett faciliterat mingel kl. 15:45 - 17:00. (MINGLET ÄR FULLBOKAT)

Mingelmat serveras till de som anmält sig till det faciliterande minglet kl. 15.45-17.00.

Du behöver ta med legitimation för registrering på Länsstyrelsen.
Samarrangemang Reväst, Wexsus och Centre for Work & Employment

Norr- och Västerbottens gigantiska satsningar på fossilfri industri väcker hopp om nya gröna jobb, befolkningstillväxt och framtidstro. Men omställningen är inte bara guld och gröna skogar, den har också lett till flera farhågor. Ny industri innebär nya risker såsom arbetskraftsbrist och kraftigt ökade kostnader för investeringar i infrastruktur och välfärd. Dessutom riskerar andra hållbarhetsutmaningar som lokal miljöpåverkan, ökad ojämlikhet och ohållbara produktions- och konsumtionsmönster att prioriteras ner eller hamna i skymundan.

På det här seminariet deltar forskare som följt den nya industrialiseringen i Västerbotten genom etableringen av batterifabriken i Skellefteå. Tillsammans med västsvenska forskare kommer resultat och lärdomar från utvecklingen där jämföras med västsvenska perspektiv och förhållanden. Seminariet avslutas med ett panelsamtal med representanter från bland annat näringsliv och offentlig sektor.

De som vill kan efter seminariet delta i ett faciliterat mingel för att identifiera frågor där ytterligare samverkan och dialog behövs.

Läs mer om pågående forskning:
Det nya framtidslandet? (umu.se)

Arbetsmarknadsutmaningar av grön omställning i Västsverige: Elektrifieringen och omställningen av fordonsklustret | Göteborgs universitet (gu.se)