Distance learning student at home
Foto: Katja Kircher

Young people's mental health in the wake of the COVID-19 pandemic

Forskning
Hälsa & medicin
Samhälle & ekonomi
Utbildning & lärande

Välkommen till ett öppet panelsamtal där forskare från åtta länder diskuterar hur covid-19-pandemin har påverkat ungas psykiska hälsa, välmående och skolprestationer.

Seminarium
26 sep 2024

Bra att veta
Panelsamtalet hålls på engelska.
Arrangör
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Covid-19-pandemin hade en stor inverkan på många ungdomars vardag. I den här paneldiskussionen kommer ledande forskare att diskutera de kort- och långsiktiga effekterna som pandemin hade på ungas mentala hälsa, välbefinnande och studieprestationer. De kommer också att fokusera på potentiella framtida risker för ökad ojämlikhet i lärande och psykisk hälsa.

Panel

Magdalena Janus, Professor, McMaster University, Canada

Tamsin Newlove-Delgado, Associate Professor, University of Exeter, UK

Ulrike Ravens-Sieberer, Professor, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Germany

Steve Zubrick, Emeritus Professor, The University of Western Australia, Telethon Kids Institute, Australia

Curt Hagquist, Guest Professor, University of Gothenburg, Sweden

Jacob Højgaard Christensen, Vice Center Director, National Center for School Research, Aarhus, Denmark

Arja Rimpelä, Emerita Professor, Tampere University, Finland

Anne Mari Steigen, Postdoctoral Fellow, Inland Norway University of Applied Sciences, Norway

Moderator

Erland Hjelmquist, Professor Emeritus, University of Gothenburg, Sweden

Om eventet

Panelsamtalet arrangeras av projektet YoungEqual vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Projektet finansieras av NordForsk. Evenemanget är gratis och öppet för allmänheten.