Göteborgs universitet
Bild
Forskarskolan ASSESS
Länkstig

Medverkande i forskarskolan

Doktorander, handledare och styrgrupp vid forskarskolan ASSESS.

ASSESS-doktorander antagna 2022

Markus Al-Afifi Norberg

Mitt forskningsintresse kretsar kring hur lärare kan främja elevers interkulturella kompetens (IK). Detta ämne är av stort intresse då Sverige står inför utmaningar och möjligheter i en alltmer mångkulturell samhällskontext.
 
Avhandlingsprojektet avser att främja den samtida förståelsen av undervisningsmetoder och bedömningspraxis av IK, med fokus på dess praktiska tillämpningar i skolämnet samhällskunskap. Genom att nyttja ämnets interkulturella potential kan samhällskunskapslärarelärare bidra till att förbereda eleverna för att delta i ett mångkulturellt samhälle präglat av interkulturella relationer. För att främja IK i undervisningen krävs en förståelse för effektiv undervisning och bedömning för att stimulera och utvärdera elevers lärande, vilket är projektets forskningsanspråk.

Länk till personsida >>

Markus Al-Afifi Norberg
Markus Al-Afifi Norberg

Erica Aldenius

Mitt forskningsintresse handlar om yngre elevers möjligheter att visa sina kunskaper och förmågor i matematik i en digital miljö. 

Som en första del av min avhandling studerar jag de skillnader som de två olika formaten papper och digital enhet ger upphov till när det gäller elevernas möjligheter att visa sina kunskaper och förmågor i matematik. Vidare kommer även betydelsen av förförståelse för det bedömningsformat eleven möter att studeras samt de inkluderingsmöjligheter som olika format kan ge upphov till.

Länk till personsida >>

Erica Aldenius
Erica Aldenius
Foto: Sören Andersson

Virginia Beramendi Heine

Jag är doktorand i ämnet didaktik med inriktning mot samhällskunskap vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet. Min forskning fokuserar på internationella jämförelser av samhällskunskapsundervisning. Jag studerar uppfattningar om medborgarskap och olika undervisningstraditioner och hur dessa kan påverka elevers syn på eget aktivt deltagande i politiken. Jag är särskilt intresserad av hur begreppet medborgarskap skrivs fram i olika länders läroplaner och kursplaner i samhällskunskap och hur det mäts och bedöms i nationella och internationella kunskapsundersökningar.

Länk till personsida >>

Virginia Beramendi Heine
Virginia Beramendi Heine

Anneli Blomqvist

Mitt forskningsintresse är inom matematik i grundskolan, särskilt inom algebra och dess kopplingar till funktionstänkande. Jag är också intresserad av storskaliga kunskapsmätningar samt kvalitativa och kvantitativa metoder. Inom mina doktorandstudier undersöker jag olika aspekter av algebrakunskaper hos mellanstadieelever, med fokus på funktioner, relationer, regelbundenhet och förändring, som är ingående aspekter av funktionstänkande. Storskaliga kunskapsmätningar, såsom nationella prov och TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) används vid datainsamling. Genom att analysera elevprestationer på uppgifter relaterade till funktionstänkande, syftar min forskning till att identifiera mönster i elevers algebrakunskaper och urskilja olika aspekter av funktionstänkande.

Länk till personsida >>

Anneli Blomqvist
Anneli Blomqvist

Daniel Bolander Blomberg

Jag intresserar mig för skolresultat och psykisk hälsa för barn med autism och ADHD och jag undersöker specifikt hur detta påverkas av barnens familjebakgrund.

Länk till personsida >>

Evgeniia Efimova

Länk till personsida >>

Johan Espenberg

Mitt forskningsintresse ligger inom naturvetenskapernas didaktik, mer specifikt kring undervisningsinnehåll som berör naturvetenskapens karaktär och giltigheten hos naturvetenskapligt grundad kunskap och betydelsen av detta för exempelvis ämnesspecifikt kritiskt tänkande. 

Mitt avhandlingsprojekt består i stora drag av två delar. En studie av data från PISA 2015 och en studie av gymnasieelevers kunskapsutveckling. PISA-studien syftar till att skapa ett mått på kunskapskategorin epistemiska kunskaper (EK), vilken inte särredovisas i officiella data och därefter undersöka samband mellan EK och data från elevenkäten. Den andra studien syftar till att kartlägga hur elevers kunskaper inom EK förändras under gymnasietiden och faktorer kopplade till denna.

Länk till personsida >>

Johan Espenberg
Johan Espenberg

Zahra Hasani Yourdshahi

Mina forskningsintressen kretsar kring lärare och undervisningskvalitet, lärareffektivitet, utbildningsjämlikhet, samt de mångfacetterade faktorer som påverkar studenters prestationer. Genom att använda sekundärdata från internationella storskaliga utvärderingar (ILSA) fokuserar jag på att analysera kompensatoriska effekter av lärares undervisningsmetoder, yrkeserfarenhet, lärares utbildningsbakgrund och den socioekonomiska sammansättningen av klassrum. Mer specifikt är mitt syfte att undersöka hur dessa faktorer påverkar studenters prestationer inom naturvetenskap.

Länk till personsida >>

Zahra Hasani Yourdshahi
Zahra Hasani Yourdshahi
Foto: Thea Klapp

Eun Jeong Lee

Min avhandling strävar efter att fördjupa sig i attributen för gymnasielärare i Sverige, särskilt i samband med utbildningsreformer. Använder svenska longitudinella lärarregisterdata från 2013 och 2023; Jag avser att klassificera egenskaperna hos dessa lärare baserat på deras utbildningserfarenheter och bakgrunder och jämföra dem mellan olika ämnen, skoltyper, platser och elevprofiler. Ytterst försöker min forskning belysa sambandet mellan lärarens egenskaper och elevernas prestationer.

Länk till personsida >>

Eun Jeong Lee
Eun Jeong Lee

Panagiotis Patsis

Mina forskningsintressen är pedagogisk rättvisa, mätning och internationella storskaliga bedömningar (ILSA). Jag studerar sambandet mellan socioekonomisk status (SES) och akademisk prestation samt utforskar skillnader i olika utbildningsmiljöer. 
I mitt examensarbete analyserar jag socioekonomiska prestationsklyftor bland studenter, särskilt i Sverige. Jag vill förstå hur samhälleliga och utbildningsmässiga förändringar påverkar utbildningsjämlikhet. Genom att använda data från PISA och TIMSS samt metoder som multinivåanalys och latent variabelmodellering, söker jag förklara de bakomliggande mekanismerna för dessa skillnader. Målet är att bidra med insikter för evidensbaserade interventioner som främjar jämlikhet inom utbildningen.

Länk till personsida >>

Panagiotis Patsis
Panagiotis Patsis

Erik Winerö

Mitt forskningsintresse rör hur lärares undervisning och bedömningspraktik påverkas av digital teknologi. I mitt avhandlingsprojekt studerar jag hur lärares bedömningspraktik påverkas av generativ AI.

Länk till personsida >>

Erik Winerö
Erik Winerö

ASSESS-doktorander antagna 2020

Lena Asp

Jag är doktorand vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Jag ingår i forskningsmiljön FUR (Förutsättningar Utbildning Resultat). Mina forskningsintressen är lärarens pedagogiska ledarskap i klassrummet. Framför allt två dimensioner av det pedagogiska ledarskapet och hur dessa relaterar till såväl elevernas akademiska lärande som deras affektiva lärande. Den första dimensionen av det pedagogiska ledarskapet fokuserar på hur väl läraren kan organisera och strukturera klassrummet för att skapa ett positivt klimat som ger studiero för elevernas lärande. Den andra dimensionen fokuserar på hur väl läraren ger tydliga instruktioner, visar lyhördhet för elevernas olika förutsättningar, förståelse och deras eventuella behov av ytterligare förklaringar.

Länk till personsida >>

Lena Asp
Lena Asp

Lena Edander

Jag är doktorand i didaktik med inriktning mot svenska vid Uppsala universitet. Mina forskningsintressen är fördjupad läsförståelse i storskaliga kunskapsmätningar som PIRLS. Även samband mellan undervisning och resultat på läsförståelseprov ingår i mitt intresseområde.

Länk till personsida >>

Lena Edander
Lena Edander

Samantha Ehrlich

Mitt forskningsintresse är matematikbedömningar, särskilt hur testfrågor fungerar tillsammans för att bedöma matematiska kunskaper. Detta innebär att jag undersöker olika aspekter av testfrågor, såsom det matematiska innehållet och den kognitiva ansträngning som krävs för att besvara dem korrekt. I mitt avhandlingsprojekt undersöker jag sambandet mellan frågornas utformning och svårighetsgrad genom att analysera nationella och internationella testdata. Genom att analysera dessa data hoppas jag kunna identifiera mönster mellan frågornas egenskaper och elevernas prestationer. Mitt mål är att bidra inom området matematikbedömning, med konsekvenser för utvecklingen av mer effektiva och rättvisa bedömningsverktyg som kan användas för att dra giltiga slutsatser om matematisk kunskap.

Länk till personsida >>

Samantha Ehrlich
Samantha Ehrlich
Foto: Sören Andersson

Elpis Grammatikopoulou

Mina forskningsintressen fokuserar främst på läsförståelse, både digitalt och på papper, storskaliga internationella bedömningar som PIRLS, samt nationella prov. Mitt avhandlingsprojekt utforskar skillnaderna mellan pappersbaserad och digital läsning från olika perspektiv. Jag använder PIRLS-data från olika år för min forskning. Min sammanläggningsavhandling består av tre artiklar, var och en behandlar ämnet från olika synvinklar. Specifikt undersöker den första artikeln skillnaderna mellan de två modaliteter i 14 olika länder, den andra artikeln kopplar prestation till senare resultat, ger därigenom ett longitudinellt perspektiv och undersöker den förutsägande validiteten av prestation i dessa två modaliteter, medan den tredje artikeln undersöker möjligheten till ett modalitetseffekter.

Länk till personsida >>

Elpis Grammatikopoulou
Elpis Grammatikopoulou

Mari Lindström

Jag är anställd som doktorand vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Mina forskningsintressen omfattar i huvudsak lärares kunskaper, undervisningspraktiker, och elevers lärande och prestationer. I min avhandling använder jag mig av kvantitativa forskningsmetoder och storskaliga internationella såväl som nationell mätningar/data för att undersöka hur olika lärarkarakteristika och undervisningspraktiker påverkar elevprestationer på mellanstadiet.

Länk till personsida >>

Mari Lindström
Mari Lindström

Tommie Petersson

Jag är doktorand i utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Mina forskningsintressen rör skolmarknadsutbredningens inverkan på social differentiering i skolväsendet. Jag använder mig av Göteborgs universitets GOLD-databas för detta arbete. Utöver den ovannämnda kvantitativt orienterade forskningen har jag även ett intresse för didaktik med inriktning mot filosofi.

Länk till personsida >>

Tommie Petersson
Tommie Petersson

Deborah Siebecke

Mina forskningsintressen berör frågor som likvärdighet i skolan och skillnader i kognitiva och icke-kognitiva resultat hos elever. Avhandlingen fokuserar jag på en grupp motståndskraftiga (“resilient”) elever som prestera högt trots att de kommer från låg socioekonomisk bakgrund, vilket ökar risken för låg prestation. Min avhandling syftar till undersöka för hur välbefinnande och akademisk motståndskraft samspelar. Jag tar hänsyn till olika dimensioner av välbefinnande, såsom materiella, sociala och psykologiska aspekter, samt resilience på individ- och skolnivå. Jag planerar att genomföra tre till fyra studier med data från Programme for International Student Assessment (PISA) och svenska nationella data.

Länk till personsida >>

 

Deborah Siebecke
Deborah Siebecke

Anna Soloveva

Jag är doktorand i utbildningssociologi vid Uppsala Universitet och jobbar deltid som statistiker vid Institutionen för nordiska språk, Gruppen för nationella prov i svenska och svenska som andraspråk. I mitt avhandlingsprojekt är jag intresserad av hur man kan använda ett intersektionellt perspektiv i kvantitativa studier för att undersöka ojämlikheter i utbildningen. Särskilt är jag intresserad av ojämlikheter mellan intersektionella grupper i skolprestationer och utbildningsval.

Länk till personsida >>

Anna Soloveva
Anna Soloveva

Mattias Vinnberg

Mitt forskningsintresse fokuserar digitala interaktiva matematikuppgifter—inom summativa bedömningssituationer—och dessa uppgifters giltighet att pröva elevers matematiska kompetenser. En av utmaningarna inom digital bedömning i matematik gäller balansen mellan bedömningens avsedda matematik och elevers tekniska färdigheter.  
Mitt avhandlingsprojekt använder såväl kvalitativ som kvantitativ data från kunskapsmätningar i matematik. I en kvalitativ studie undersöker jag elevers arbete med matematikuppgifter som innehåller interaktiva kalkylbladsverktyg. I kommande kvantitativa studier avser jag att undersöka elevers arbete med liknande uppgifter från PISA 2022 och från kommande uppgifter inom nationella prov i matematik.

Länk till personsida >>

Mattias Vinnberg
Mattias Vinnberg
Foto: Sören Andersson

Handledare

Frank Bach
Länk till personsida >>

Stefan Bengtsson 
Länk till personsida >>

Emil Bertilsson 
Länk till personsida >>

Linda Borger 
Länk till personsida >>

Tobias Dalberg 
Länk till personsida >>

Andreas Alm Fjellborg 
Länk till personsida >>

Håkan Forsberg 
Länk till personsida >>

Maria Jarl 
Länk till personsida >>

Stefan Johansson 
Länk till personsida >>

Alli Klapp 
Länk till personsida >>

Johan Lundin 
Länk till personsida >> 

Thomas Nygren 
Länk till personsida >>

Maria Rasmusson 
Länk till personsida >>

Monica Rosén 
Länk till personsida >>

Sofia Serholt 
Länk till personsida >>

Samuel Sollerman 
Länk till personsida >>

Hendrik Van Steenbrugge 
Länk till personsida >>

Lovisa Sumpter 
Länk till personsida >>

Malin Tväråna 
Länk till personsida >>

Maria Westman 
Länk till personsida >>

Kajsa Yang Hansen 
Länk till personsida >>

Styrgrupp

Monica Rosén
Göteborgs universitet
monica.rosen@ped.gu.se

Alli Klapp
Göteborgs universitet
alli.klapp@ped.gu.se

Maria Rasmusson
Uppsala universitet
maria.rasmusson@edu.uu.se

Samuel Sollerman
Stockholms universitet
samuel.sollerman@su.se

Lovisa Sumpter
Stockholms universitet
lovisa.sumpter@su.se

Emil Bertilsson
Uppsala universitet
emil.bertilsson@edu.uu.se

Stefan Johansson
Göteborgs universitet
stefan.johansson@gu.se

 

Övriga ledamöter

Mikael Börjesson
Uppsala universitet
mikael.borjesson@edu.uu.se

Thomas Nygren
Uppsala universitet
thomas.nygren@edu.uu.se