Bild
Föreställningsbild: Kung Ubu/ Göteborgs Stadsteater. Skådespelare: Mia Höglund-Melin
Föreställningsbild: Kung Ubu/ Göteborgs Stadsteater. Skådespelare: Mia Höglund-Melin
Foto: Ellika Henrikson
Länkstig

Att göra känslor: En undersökning av känslors infrastruktur kopplad till skådespelarens praktik

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - pågående
Projektägare
Högskolan för scen och musik

Kort beskrivning

"Emotions are not reactions to the world; they are your construction of the world." Citatet är hämtat ur Lisa Feldman Barretts bok How Emotions Are Made: The Secret Life of the Brain (2017).

Enligt Barrett finns inga medfödda känslor. I stället uppstår känslor när yttre stimuli leder till förhöjd kroppslig aktivitet (arousal), som vi tolkar utifrån sammanhang och tidigare erfarenheter.

Barretts teorier liknar scenkonstens sätt att gestalta känslor. På scenen skapas känslor i realtid, där skådespelarens förhöjda kroppsliga energi i samspel med yttre omständigheter uppfattas av publiken som känslouttryck. Publiken spelar därmed en stor roll som medskapare av känslor.

Hur kan skådespelaren använda dessa insikter i sitt gestaltande arbete? Och finns det en emotionell vetskap inom skådespelaren som kan brukas inom andra fält?

Projektledare: Mia Höglund-Melin