Att växa genom mentorsskap: en aktivitetsbaserad studie om handledares professionella utveckling
Kort beskrivning
Forskningsprojektet har som mål att undersöka och analysera den professionella utveckling som VFU-handledare genomgår genom att handleda lärarstudenter under deras VFU (verksamhetsförlagd utbildning).
Bakgrund
I svensk skola läggs allt större tonvikt på lärares eget ansvar för professionsutveckling. Verksamma lärare förväntas delta och engagera sig i sin professionsutveckling antingen i regi av huvudman eller på egen hand. Att vara VFU-handledare för lärarstudenter är en viktig del i alla lärarutbildningar och uppdraget kan även vara betydelsefullt för handledares professionsutveckling.
Forskningsprojektet har som mål att undersöka och analysera den professionella utveckling som VFU-handledare genomgår genom att handleda lärarstudenter under deras VFU.
Metod
Metodologiskt baseras projektet på kvantitativ forskningsdesign och fokuserar på de handledningssammanhang, metoder och processer som VFU-handledare finner fördelaktiga eller begränsande för sin yrkesutveckling.