Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP) utgör en av de starkaste didaktiska miljöerna i Norden. Vi arbetar med forskning, utbildning och samverkan om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat.
Stort fokus ligger på relationer och samband mellan lärande och undervisning. En omfattande och viktig del av vårt arbete är lärarutbildning och den forskning och det utvecklingsarbete som rör skola och lärarutbildning. Arbetet i skolnära frågor sker ofta i samverkan med andra miljöer, både inom högskolevärlden och med andra intressenter som till exempel Skolverket, kommuner och enskilda skolor.
Nyheter
-
Utbildning & lärandeFörstelärare mer nöjda med sitt arbete som lärare
-
EvenemangTio år med nationella prov i samhällsorienterande ämnen
-
Utbildning & lärandeNy excellent lärare med fokus på matematikundervisning
-
Utbildning & lärandeLärare vantrivs i den marknadsanpassade skolan
-
Utbildning & lärandeNy professor kritisk till privatiseringen av skolans digitalisering
Mindre skärmtid i skolan- vinst eller förlust?
Avsnittet är en fördjupad diskussion om digitalisiering i skolan och hur undervisningen har påverkats av digitaliseringen.
Lyssna på avsnittet i podden Fabriken (urplay.se).