Foto: Karin Johansson

Bättre bönor för framtida klimat

Forskningsprojekt

Kort beskrivning

Projektets mål är att undersöka hur vattenanvändning och torktolerans styrs genetiskt hos bönor (Phaseolus vulgaris) för att kunna utveckla nya sorter som ger god skörd i ett framtida torrare klimat. Fokusområde för projektet är Rwanda och närliggande länder i Östafrika.

Trots att vattentillgång är en av de mest begränsande faktorerna för växtproduktion har modern växtförädling inte fokuserat särskilt mycket på vattenanvändning eller torktolerans. Förädling för ökad skörd har snarare lett till att moderna sorter använder mer vatten och är känsliga för torka.

Äldre, lokalt anpassade sorter är ofta mindre produktiva men har egenskaper som är värdefulla för klimatanpassning av vår matproduktion. Vi använder den stora mångfald av lokala sorter som finns i Rwanda som en genetisk resurs i utvecklingen av nya produktiva, klimatanpassade sorter.

Medlemmar

Göteborgs universitet, institutionen för biologi och miljövetenskap

Mats Andersson
Karin Johansson