Beyond Schubert - co-creating works and performances of early romantic piano music
Kort beskrivning
Doktorsavhandling av Peter Friis Johansson.
Beyond Schubert utforskar relationen mellan tonsättare och musiker och tar sin utgångspunkt i mitt tidigare arbete med att rekonstruera Laura Netzels och Ludvig Normans ofullbordade pianokonserter. Inom projektet fullbordas sju originalverk av Franz Schubert.
För mig som utför projektet tillämpas en modell där den konstnärliga friheten gradvis ökar på bekostnad av trogenhet till källmaterialet.
För den som vill använda projektets konstnärliga produkt i sin egen praktik skapas istället för ett traditionell partitur ett verktyg där varje användare med hjälp av färdiga musikaliska moduler kommer kunna skapa sina egna kompletteringar.
Om projektet
Beyond Schubert verkar på fyra olika nivåer och genererar resultat inom flera discipliner:
- Ett övergripande metaperspektiv som dekonstruerar den traditionella maktdynamiken mellan kompositören och musikern.
- Nya verktyg för att närma sig ofullbordade verk. Projektet utforskar en ny metod för att fullborda ofullständiga kompositioner.
- Sju fullbordade originalverk av betydande historiskt och konstnärligt värde.
- Praktiska verktyg: ett verktyg som hjälper andra musiker att uppleva metaperspektivet och den förändrade musikerrollen.
(A) Genom musikhistoriens gång har innebörden av begreppet utövande musiker förändrats avsevärt. I modern tid är utövarna sällan involverade i tillkomsten av konstnärliga verk, vilket markerar en tydlig avvikelse från den blandade utövar-/kompositörrollen som var vanlig fram till 1900-talet.
Denna paradigm är genomgripande och sammanfattas väl av den svenska termen "återskapande konstnärer". Utövare närmar sig verket från en extern ståndpunkt och strävar efter att i ett framträdande återskapa vad de uppfattar vara det ursprungliga konstverket.
Genom att istället positionera utövaren som kompositör utmanar detta projekt förutfattade meningar om musikalisk auktoritet och strävar efter att omdefiniera utövarens roll.
(B) Den klassiska musikrepertoaren innehåller många ofullbordade verk av hög konstnärlig kvalitet. Även om det kan vara klokt att respektera en kompositörs beslut att överge ett stycke, är det lika viktigt att utforska verk som lämnades ofullständiga på grund av yttre omständigheter. Detta projekt tar itu med utmaningen att tolka intentionerna hos länge avlidna kompositörer genom en syntes av implicit och explicit kunskap.
(C) Vägen till ett gott framförande är för en musiker icke-linjär. Den kontinuerliga strävan efter bättre och djupare framföranden innebär att ständigt utforska okända områden. Denna process är särskilt givande när man återbesöker tidigare bemästrade stycken och därmed avtäcker djupare lager av förståelse. Inledningsvis lär vi oss teknisk skicklighet, men med tiden lär vi oss också ett nytt språk. Och precis som djupare språkkunskaper inte bara ger fler ord utan också tyst förståelse av ett språks nästan omärkliga emotionella nyanser som i sin tur sipprar genom kulturen som helhet; kan en hängiven musiker uppnå höga nivåer av tyst musikalisk förståelse.
Projektets två grundläggande krav är således:
- En kompositör med både färdiga och ofullbordade verk från samma stilistiska och tidsmässiga period, som genererar explicit kunskap.
- En musikers studier av de färdiga verken, vilket genererar implicit kunskap.
Baserat på mitt omfattande förberedande arbete kommer detta projekt att kretsa kring Franz Schuberts elva ofullbordade fragment till pianosonater. Kompletteringarna kommer att omfatta fem sonater och två ensatsiga verk, ett betydande tillskott till pianorepertoaren.
(D) Efter färdigställandet kommer kompletteringarna att delas upp i mindre moduler. Istället för att presentera en traditionell not, kommer utövare att möta ett gränssnitt där de fritt kan välja mellan tillgängliga moduler för att skapa sin egen komplettering. Detta tillvägagångssätt bevarar projektets öppna värdegrund även i dess spridning.