Det är mitt jobb att lära mig mer

John Currie doktorerar i kognitionsvetenskap och kommunikation vid Institutionen för tillämpad IT sedan början av 2022

John, du gick Master in Communication vid Institutionen för

Doktorand John Currie
Foto: Agnes Ekstrand

tilllämpad IT innan du började doktorera. På vilket sätt har din utbildning varit användbar för dig?

Det jag gör nu bygger mer eller mindre på det jag skrev om under uppsatskursen. Kursen var bra tycker jag. Du får mycket tid till att fokusera på ett enda stort projekt och kan forska om i princip vad du vill. Det ger en försmak av vad det innebär att doktorera.

Under programmets gång fick vi också en massa uppgifter knutna till mindre projekt. Och återigen, det var ganska fritt vilken typ av forskning vi kunde driva.

Jag har en kandidatexamen i litteratur, så jag hade inte gjort några formulärundersökningar, experiment eller diskursanalys. Att få testa på de metoderna och känna efter vad jag gillade, det tycker jag var användbart.

Det var också en bra lärandemiljö. Vi gjorde många grupparbeten, så jag lärde känna många av de andra studenterna och kunde lära mig saker av dem. Eftersom klasserna inte var så stora, kändes det som att det inte var så stor distans mellan studenterna och lärarna.

Vad är det mest intressanta med att vara doktorand?

Massor av saker. Jag gillar att det är mitt jobb att lära mig mer. Det är riktigt coolt. Jag gillar verkligen det. Jag får lära mig både nya färdigheter och om ny forskning.

Till exempel har jag fått presentera mitt arbete ganska många gånger nu på seminarier och konferenser och varje gång jag gör det, känner jag mig mer självsäker när jag presenterar och pratar om vad jag gör.

Vad är det svåraste då?

Det är trevligt att ha kontroll över din egen tid, men du måste vara bra på att motivera dig själv. Jag kommer in till kontoret ganska ofta. Jag tror att det är bra för mig att separera hemmet från arbetet. Ibland sätter jag mig och läser på ett bibliotek en stund.

Jag försöker att vara medveten om mina egna mönster i jobbet. Varje vecka börjar jag vanligtvis med att skriva en att göra-lista med vad jag vill göra den veckan. Men det är fortfarande svårt.

Har du något råd till de som funderar på en karriär som doktorand efter sin examen?

När jag gick på masterprogrammet tänkte jag att jag inte ville vara alltför motiverad av betygen. Jag ville vara nöjd med det arbetet jag gjorde. Det är bra att behålla den inställningen om du försöker dig på att doktorera, eftersom det mesta som du gör inte blir betygsatt. Så det är en upplevelse som skiljer sig rätt mycket från annat inom universitetet.

I Sverige och Skandinavien är det ganska hård konkurrens. Kanske är det bra att vara medveten om det. Om du räknar med att få den första tjänsten du ansöker om, kommer det förmodligen inte att bli så. Det går mycket jobb till varje ansökan.

Hur skulle du beskriva din forskning?

Det handlar i stora drag om hur klimatförändringar förstås och konceptualiseras, särskilt i form av metaforer som används när man pratar om det. Jag använder mestadels diskursanalys och korpuslingvistik.

Jag gör en del publikationer inom min doktorandtjänst. En artikel jag arbetar med nu jämför till exempel diskurser i nyhetsmedia, parlamentarisk data, klimataktivister ideella föreningar och IPCC-rapporter.

Vad är din plan efter att ha disputerat?

Jag har viss erfarenhet av att ha undervisat i engelska som andraspråk, så jag kan se mig själv bli kvar inom akademin, eftersom jag både tycker om att undervisa och forska, men det är ganska långt kvar, så jag är öppen för andra alternativ.

Text: Agnes Ekstrand