Länkstig

Digital kultur och digitala medier

Forskningsgrupp
Pågående forskning
Projekttid
2024 - pågående
Projektägare
Institutionen för journalistik, medier och kommuniaktion

Kort beskrivning

Under de senaste decennierna har medielandskapet genomgått en omfattande utveckling, där digitala medier innebär nya förutsättningar för såväl produktion som konsumtion av medier och medieinnehåll. De digitala medierna genomsyrar människors liv och finns närvarande i alla delar av samhället. Forskningen om digital kultur och digitala medier vid JMG spänner därför över ett brett område som omfattar såväl produktion som konsumtion, innehåll och mediestruktur.

Vid JMG bedrivs forskning om digitala mediers roll för produktion av medieinnehåll och kommunikation. Det handlar bland annat om hur digitala plattformar och tekniker används inom journalistiken, hur de förändrar politiska kampanjer och politiska partiers kommunikation, samt hur de används av och gynnar olika typer av politiska aktörer. 

Vi studerar även människors användning av digitala medier för olika syften: från social interaktion, självpresentation och identitetsskapande till informationssökande och aktivism. I det sammanhanget har användningen i olika grupper och förekomsten av digitala klyftor en stor betydelse.

De digitala mediernas innehåll och betydelse studeras i forskning om exempelvis desinformation och populistiska diskurser, liksom individers kommunikation på sociala nätverksmedier. Vi intresserar oss även för medierna i sig. Samhällen blir i allt högre grad komplexa socio-tekniska system där människors beteenden och beslut påverkas av medietekniker. Datafiering och algoritmer integreras i allt från till synes obetydliga val i vardagen till redaktionella ställningstaganden och myndighetsbeslut. På organisationsnivån ersätts många rutiner som tidigare byggde på professionella erfarenheter och kompetenser med automatiserade system. Vår forskning omfattar därför hur denna utveckling påverkar individer, medier och andra organisationer, liksom samhället i stort.

Centrala teman i vår forskning om digital kultur och digitala medier

  • Kommunikationen från olika politiska aktörer – såväl politiska partier och myndigheter som olika aktivistiska eller illiberala rörelser
  • Den digitala journalistiken och dess innehåll
  • Digitala plattformar och teknikers betydelse för kommunikation
  • Alternativa medier och relationen mellan alternativa och sociala medier
  • Hur den digitala infrastrukturen banar väg för nya kommunikationsmönster som i sin tur bidrar till nya sociala konstellationer, nätverk och strukturer för såväl individer som organisationer
  • Människors deltagande och deltagarkulturer kopplat till populärkultur, journalistik och politik
  • Människors användning och förståelse av digitala medier i vardagen
  • Digitala klyftor och dess orsaker och konsekvenser