Bild
Campus Linne
Foto: Alice Johansson
Länkstig

Doktorander från hela världen träffas för att lära sig mer om klimatförändringar och migration

Publicerad

Under sista veckan i maj samlades ca 15 doktorander från runt om i världen vid Institutionen för Globala Studier för en campusvecka där klimatförändringar och migration stod i fokus. Campusveckan var den del av kursen ”Klimatförändringar och Migration: Tvärvetenskapliga perspektiv" som ges inom ramen för Vetenskapsrådets nya satsning på en forskarskola inom migration och integration.

Vetenskapsrådets forskarskola inom migration och integration är ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Linköpings universitet och erbjuder forskarutbildning och nätverksmöjligheter för doktorander som skriver sina avhandlingar om migration och integration. Centralt för forskarskolan är dess tvärvetenskapliga karaktär och totalt hålls 10 kurser där aktuella och historiska frågor kring migration och integration behandlas från olika teoretiska och metodologiska vinklar och med föreläsare från olika discipliner.

– ”Många studenter och doktorander skriver sina avhandlingar inom migrationsforskning. För dem behövs det kurser som ger möjlighet till vidareutbildning inom området", säger Andrea Spehar, föreståndare för Centrum för Global Migration (CGM) och en av initiativtagarna till forskarskolan. "Samtidigt är migration och integration mångfacetterade fenomen som inte kan förstås genom en enda disciplinär lins. Genom att sammanföra många institutioner och fakulteter kan vi skapa en komplett miljö för forskning och undervisning inom migration och integration”

Samtidigt är migration och integration mångfacetterade fenomen som inte kan förstås genom en enda disciplinär lins. Genom att sammanföra många institutioner och fakulteter kan vi skapa en komplett miljö för forskning och undervisning inom migration och integration

Kursen Klimatförändringar och Migration: Tvärvetenskapliga Perspektiv som hölls nu i maj behandlade det komplexa förhållandet mellan migration och klimatförändringar och tog upp såväl sociala och politiska som ekologiska drivkrafter bakom migration, hur dessa samspelar med olika typer av samhällsstyrning samt tar upp klimat- och rörlighetsrättvisa, policyutveckling och internationella aktörers arbete.

Kursansvariga var Anders Burman och Andréas Litsegård, båda verksamma vid institutionen för globala studier, men kursföreläsarna kom från olika universitet och discipliner.

- "Vi lever i en tid där miljöförändringar driver på befolkningsrörelser på ett aldrig tidigare skådat sätt. Den här kursen ger studenterna verktyg att analysera förhållandet mellan klimatförändringar och migration från olika perspektiv och metoder" säger Andreas Litsegård, en av kursledarna. ”Så vitt vi vet har ingen annan doktorandkurs hållits i detta ämne tidigare vilket gör kursen unik. För doktorander som skriver sina uppsatser om klimat och migration har kursen därför varit en stor inspirationskälla, speciellt campusveckan som gav studenterna möjligheten att dela idéer och erfarenheter och stötta varandra”.

Vi lever i en tid där miljöförändringar driver på befolkningsrörelser på ett aldrig tidigare skådat sätt. Den här kursen ger studenterna verktyg att analysera förhållandet mellan klimatförändringar och migration från olika perspektiv och metoder

Doktoranderna som gick kursen kom från olika discipliner men skriver alla sina avhandlingar inom området klimatförändringar och migration. Det tvärvetenskapliga perspektivet har varit en röd tråd i kursplanerna och återspeglas även i elevernas bakgrund och i deras arbeten. 

- "Jag har en kandidat i kommunikation och en master internationell miljöpolitik. Att doktorera i antropologi kändes naturligt för mig eftersom jag då kan integrera de två olika samhällsvetenskaperna. Denna uppfattning är dock inte allmänt accepterad men efter den här kursen har jag bättre argument för varför tvärvetenskapligt arbete är viktigt och positivt. Utöver  att lära mig om tvärvetenskapliga ramverk har kursen också gett mig faktiska verktyg för hur detta kan göras i praktiken. Det kommer att vara nyckeln för mitt arbete från och med nu", säger Sol Sanguinetti-Cordero, en av deltagarna som kom från Peru för att delta i campusveckan. 

Efter den här kursen har jag bättre argument för varför tvärvetenskapligt arbete är viktigt och positivt. Utöver  att lära mig om tvärvetenskapliga ramverk har kursen gett mig faktiska verktyg för hur detta kan göras i praktiken. Det kommer att vara nyckeln för mitt arbete från och med nu

Victor Cabral från Brasilien skriver sin avhandling i internationella relationer om klimat och migration i Latinamerika. - "Detta är fortfarande ett ämne som diskuteras lite i Brasilien utanför juridiken [...] Kursen hjälpte mig att motivera de val jag gjorde [...] Med en bakgrund inom geografi och internationella relationer vet jag vikten av tvärvetenskapliga perspektiv för min avhandling och att få detta bekräftat under kursen har hjälpt mig att se luckor inom andra vetenskapliga områden som jag kan försöka fylla”, säger han.

Responsen från studenterna har varit överväldigande positiva.

- "För mig har den här kursen varit väldigt informativ och har vidgat min syn på området klimat och migration. Att få följa föreläsningar från experter på området var fantastiskt", säger Sol. "Förutom ny kunskap kring klimat och migration kommer jag att ta med mig ett nätverk av andra forskare som arbetar med samma frågor ur olika akademiska perspektiv men även vänner! Det har varit en fantastisk vecka, att lära känna mina klasskamrater och dela med mig av utmaningarna vi möter tillsammans från olika delar av världen och olika områden, men i slutändan alla med samma mål."

Förutom ny kunskap om klimat och migration kommer jag att ta med mig ett nätverk av andra forskare som arbetar med samma frågor ur olika akademiska perspektiv

Victor betonar hur kursen har gjort honom säkrare i hur han ska gå vidare med sitt arbete. - "Jag tvivlade på mitt forskningsobjekt, mina empiriska val och vilka metoderna som är mest användbara för min forskning. Allt detta klarnade under kursen. Nu vet jag hur jag ska gå vidare med min doktorsavhandling, och min handledare är lättad över att veta att jag känner mig tryggare med min forskning."

Jag tvivlade på mitt forskningsobjekt, mina empiriska val och vilka metoderna som är mest användbara för min forskning. Allt detta klarnade under kursen.

Under hösten 2024 och under 2025 kommer ytterligare sex kurser att hållas inom ramen för forskarskolan. Kurserna är öppna för doktorander från hela världen och kursinformation finns på forskarskolans hemsida. Vid tidpunkten för detta reportage är ansökan öppen för kursen ”Migration och Intersektionella Perspektiv” som kommer att hållas till hösten, också med en campusvecka förlagd i Göteborg. 

Läs mer om kursen "Migration och Intersektionella Perspektiv" och hur du ansöker.

Bild
group picture
Foto: Alice Johansson
Bild
course participants interacting with their teacher
Foto: Alice Johansson
Bild
four people appearing on a screen
Foto: Alice Johansson
Om Vetenskapsrådets forskarskola i migration och integration

Forskarskolan i migration och integration drivs av två huvudpartners: Institutet för forskning om migration, etnicitet och samhälle (REMESO) vid Linköpings universitet (LiU) och Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap (SOCAV) vid Göteborgs universitet ( UGOT). På UGOT drar skolan också nytta av ett nära samarbete med Centre on Global Migration (CGM), Juridiska institutionen och School of Global Studies.

Genom att inkludera expertis från både Linköpings universitet och Göteborgs universitet erbjuder forskarskolan flera kurser, en del av heltäckande karaktär, andra mer specialiserade.

Programmet innehåller kurser om etnicitet, nationalism och rasism; intersektionella perspektiv; blandade metoder inom migrationsforskning; teorier om internationell migration; klimatförändring; migration och juridik, medborgarskap, civilsamhället och välfärdsstaten; bostadssegregation; politisk ekonomi; och migration och arbetsmarknadsintegration. Skolan täcker flera forskningsinriktningar, specialiseringar och teoretiska och metodologiska angreppssätt och behandlar internationell migration och integration ur samtida såväl som historiska perspektiv. Kursprogrammet drar också nytta av en bred erfarenhet av inter- och multidisciplinära metoder, blandade, kvalitativa, kvantitativa och deltagande metoder.

Läs mer på forskarskolans hemsida.