Ett datadrivet co-designprojekt för stärkt läsförmåga i tidiga år
Kort beskrivning
Projektet syftar till att tillsammans med lärare på tre skolor utforska didaktisk utveckling genom datadrivna metoder för att stärka elevers läsförmåga i de tidiga skolåren (årskurs 1-3). Projektet tillämpar design-baserade metoder för att systematiskt och i nära samverkan med lärarna studera förändring och utveckling av datadriven läsfrämjande bedömningspraktik och undervisning över tid.
Lärare uppmuntras att genomföra formativa bedömningar för att regelbundet bedöma elevers utveckling och anpassa undervisningen för att främja elevernas lärande och läsförmåga. Skolor i Göteborgs stad och Mölndals kommun använder sedan en tid tillbaka ny ögonrörelsemätningsteknologi för screening av elevers läsning. Tekniken, som tack vare framsteg inom AI och maskininlärning blivit tillgänglig utanför laboratorier, synliggör elevernas läs- och avkodningsstrategier och erbjuder även datavisualiseringar och andra läsresurser för lärares systematiska arbete med läsning. Lärare upplever att de idag utmanas i sin datadrivna bedömarkompetens och val av relevanta läsåtgärder och undervisningsmetoder för att stötta svaga läsare, flerspråkiga elever och för att stimulera goda läsare.
I projektet medverkar två grundskolor i Mölndal och en i Göteborg.
Projektmedlemmar
Sylvana Sofkova Hashemi, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet (projektledare)
Baran Johansson, Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst