Forskningsprojektet "Familjeliv på två platser".
Foto: Louise Älgne

Familjeliv på två platser: Yngre barns perspektiv på vardagslivet i separerade familjer

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2023 - pågående
Projektägare
Rakel Berman

Finansiär
Stiftelsen Allmänna Barnhuset

Kort beskrivning

Forskningsprojektet tar avstamp i den brist på kunskap som omgärdar yngre barns erfarenheter och tankar om att leva omväxlande i två hem efter en separation, och ha familjerelationer på två platser, alternativt att leva med en förälder och ha begränsad kontakt med sin andre förälder.

När föräldrar separerar innebär det en stor omställning för barn i alla åldrar. Familjelivet och vardagens rutiner förändras. Efter att föräldrarna gått isär levs familjelivet ofta i två hem, med en förälder i taget (till exempel varannan vecka).

Med hjälp av ett flertal kvalitativa metoder undersöks dels hur vardagslivet mellan två hem beskrivs av barn mellan 5 – 8 år, och dels hur viktiga relationer och omsorg uttrycks i vardagens praktiker och i barnens berättelser.

Dokument till projektet

Vill du delta i projektet? Här hittar du all information för dig som är förälder eller barn och nyfiken på att medverka.

Mer forskning om socialt arbete

Forskarna på Institutionen för socialt arbete studerar sociala problem, deras orsaker och konsekvenser för individ, grupp och samhälle.

Om forskningsverksamheten vid Institutionen för socialt arbete

Forskningsprojekt hos oss bedrivs inom forskningsplattformar och i forskningsnätverk. I plattformarna och nätverken medverkar både enskilda forskare och forskargrupper.