Fem frågor till Andrea Rauda Ardon

som läser tredje året på kandidatprogrammet i molekylärbiologi och siktar på en dubbel examen i molekylärbiologi och kemi.

Foto: Camilla Persson

1 Varför blev det molekylärbiologi?

– Jag kan tacka min NO-lärare från grundskolan för det. Jag tyckte biokemi var väldigt svårt, men hon lade fram det på ett sätt som väckte nyfikenhet. Ett intresse som växte under gymnasiet och när jag skulle söka till universitetet så träffade jag en vän som introducerade mig för molekylärbiologiprogrammet. Det är jag glad för idag.

2 När visste du att du valt rätt utbildning?

– Det var under andra året när vi började läsa mer kemikurser, grön biologi är inte riktigt min grej. Men under biokemikursen så kittlades det i magen och jag kände bara: Wow!

Något som jag blev extra nyfiken på var proteiner över lag, som är med i så många olika processer och bygger upp cellers komplexa system.

3 Du har varit med i iGEM, vad är det?

– IGEM är en internationell tävling inom syntetisk biologi för studenter. Studenterna är indelade i olika team, som försöker hitta lösningar på ett problem genom att använda syntetisk biologi. Teamet från Göteborg består av både studenter från Göteborgs universitet och Chalmers.

4 Vad tar du med dig från tävlingen?

– Att vi som studenter kan åstadkomma så mycket, och att man inte behöver vara en senior forskare för att komma på lösningar på olika problem. Det var verkligen inspirerande att se. Sen var även delen som handlar om att sprida kunskap kul, att få lära ut saker till barn och deras föräldrar.

5 Vilka framtidsplaner har du?

– I höst planerar jag att läsa ett masterprogram i kemi, och sen får jag se. Tidigare så trodde jag att alla som doktorerade var extremt smarta, men nu har jag insett att de inte är genier utan bara personer som nördat in på ett ämne. Så jag hade lätt kunnat tänka mig att fortsätta med en forskarutbildning.

Text & Foto: Camilla Persson