Forskarskolan Normer och normativitet, NoNo

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Kort beskrivning

Forskarskolan är inriktad på filosofiska studier av normer och normativitet. Den organiseras tillsammans med Filosofiinstitutionerna vid Stockholms universitet (samordnande institution) och Uppsala universitet (med stöd från Vetenskapsrådet). Doktorander i forskarskolan kommer att ha tillgång till ett stort forskningsnätverk, gemensamma kurser, workshops och seminarier vid de tre samverkande institutionerna.

Normer studeras inom flera praktisk-filosofiska fält som använder olika metoder, till exempel beslutsteori, meta-etik och normativ etik. Genom att försäkra oss om att studenterna blir väl förtrogna med samtliga ansatser ökar möjligheten till framsteg och innovativa nya idéer genom att ansatserna kombineras.

Forskarskolan kommer att anta tre doktorander vid respektive institution.