Från slaveri till en fri arbetsmarknad- Löner, priser och levnadsstandard i Karibien under ett sekel efter slaveriets avskaffande

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - 2027
Projektägare

Kort beskrivning

Hur har levnadsstandarden för arbetare över hela världen utvecklats historiskt, och vad har påverkat denna utveckling? För att besvara dessa frågor om komparativ utveckling har forskare samlat in data över historiska löner och priser från olika delar av världen. Löner och priser brukar kallas för ekonomins "DNA" eftersom de återspeglar så mycket om ekonomins faktortillgångar, befolkningens levnadsstandard och socioekonomisk utveckling i allmänhet.

Tidigare slavbaserade samhällen i Västindien har i detta sammanhang hittills behandlats som en "svart låda". Teoretiskt har de karibiska samhällenas underutvecklings förklarats med så kallade ’extractive institutions’, som kolonialism och slaveri, och ekonomis faktortillgångar. Empiriska studier om dessa samhällen har däremot varit ytterst sällsynta, så det finns ingen systematisk empirisk data om denna regions löne- och prishistoria i ett långt historiskt perspektiv. Detta projekt syftar till att fylla denna kunskapslucka genom att ge både ett empiriskt och ett teoretiskt bidrag.

Projektet kommer att bygga upp en unik databas över historiska löner och råvarupriser för länder i Västindien för en period på mer än 100 år, mellan ca. 1838-1945, med hjälp av historiska arkivmaterial. Denna databas kommer att rekonstruera regionernas löne- och pris-historia och kommer att vara ett av projektets viktigaste bidrag till forskningen inom ekonomi och ekonomisk historia. Databasen kommer att användas för att med väletablerade metoder skatta levnadsstandarden för arbetarna i dessa samhällen. Teoretiskt kommer studien bidra genom att den roll som marknadskrafterna, institutionerna och ekonomis faktortillgångar spelat för den historiska utvecklingen av levnadsstandarden i dessa före detta slavbaserade samhällen kommer att undersökas.

Medlemmar i projektet

Dimitrios Theodoridis (SU)