Kvinna håller upp handen för att visa stopp och framför syns GenderSAFEs logotyp.

GenderSAFE – Främjandet av nolltolerans mot könsrelaterat våld inom högre utbildning och forskning

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
1 999 250 €
Projekttid
2024 - 2027
Projektägare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Finansiär
EU Horizon Europe

Kort beskrivning

GenderSAFE främjar arbetet med nolltolerans mot könsrelaterat våld inom högre utbildning och forskning inom det europeiska forskningsområdet. Det övergripande målet är att bidra till att bygga upp säker, inkluderande och respektfull forskning och högre utbildning. Detta kommer att förverkligas genom kapacitetsuppbyggnad, ömsesidigt lärande och utbyte, inrättande av instrument för att övervaka spridningen av och innehållet i policyer för organisationer som bedriver forskning samt spridning av strategier på nationell myndighetsnivå och bland organisationer som finansierar forskning.

Projektets övergripande mål kommer att uppnås genom en femdelad strategi som består av följande:

1. Öka robustheten i nolltoleranspolicys genom att bygga upp en gemensam diskurs inom EU som återspeglar de senaste teoretiska debatterna som inbegriper makt och intersektionalitet, rörlighet och prekaritet.
  2. Underlätta införandet av och egenansvaret för en nolltoleransstrategi mot genusrelaterat våld genom ömsesidigt lärande, utbyte och gemensam utformning genom en "Community of Practice" som involverar flera olika typer av intressenter.
  3. Bygga upp institutionell kapacitet för att utforma och genomföra strategier mot genusbaserat våld genom utbildning av ansvarig personal.
  4. Skapa en kunskapsbas kring användningen av och innehållet i nolltoleranspolitiken i forskningsorganisationer inom EU genom ett system för datainsamling och utvärdering.
  5. Öka medvetenhet och användning genom noggrant utformad kommunikation, informationsspridning och opinionsbildning.

Forskare vid GU:
Sofia Strid, docent vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap (vetenskaplig koordinator)
Fredrik Bondestam
docent i sociologi vid Uppsala universitet och föreståndare för Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet

Gendersafe:s sida på EU CORDIS: Advancing the zero-tolerance approach to gender-based violence in higher education and research in the European Research Area | GenderSAFE

Etablerar ett forum för praktiker
GenderSAFE etablerar ett "community of practice" för att främja utbyte och ömsesidigt lärande mellan deltagare från olika universitet och forskningsorganisationer kring policyramverk för könsbaserat våld. Forumet är öppet för alla som arbetar med frågor releterade till könsrelaterat våld vid institutioner för högre utbildning och forskning, inbegripet ansvariga för jämställdhet, mångfald och inkludering, HR och annan administrativ personal, institutionell ledning, företrädare för nationella regeringar, företrädare för fackföreningar och jämställdhetsorganisationer, forskare, lärare, studenter och aktivister.

GenderSAFE Community of Practice

Webbutbildning
Den 30 april höll GenderSAFE en webbutbildning om könsbaserat våld inom akademin med en introduktion till 7P-modellen som utvecklats av det föregående forskningsprojektet UniSAFE.

GenderSAFE introductory training: gender-based violence in academia and the 7P framework