Globala barndomar
Kort beskrivning
Fokus inom forskningstemat är frågor som handlar om barns villkor och rättigheter i och utanför institutioner, i såväl lokala som globala sammanhang. Forskningen som bedrivs inom temat handlar övergripande om hur skilda barndomar konstrueras språkligt, materiellt, rumsligt samt i sociala samspel.
Om forskningstemat
Inom forskningstemat Globala Barndomar bedrivs forskning som handlar om barns villkor och rättigheter i och utanför institutioner, i såväl lokala som globala sammanhang. Vi vill möjliggöra för deltagare att utveckla förståelse för hur föränderliga perspektiv på barn och barndom och identitet över tid och genom globalisering kommer till uttryck. Vi har också som målsättning att genom "glocala" perspektivskiften, utveckla förståelse för nutida och historiska ideal om barn och barndom. Barndom beskrivs som en tidsperiod mellan födsel och 18 år.
Forskning som genomförs handlar övergripande om hur skilda barndomar konstrueras språkligt, materiellt, rumsligt samt i sociala samspel. Centralt är analys av barns meningsskapande, rättigheter och möjlighet till aktörskap i olika miljöer, liksom barn som medskapare i konstruktioner av barndomar. I olika forskningsprojekt berörs barn som samhällsmedborgare, barns fritid och kulturella uttryck, barndom på nätet, prekär och utsatt barndom samt migration och barndom i en globaliserad värld. Inom projekten strävar vi efter att integrera perspektiv på hållbar utveckling enligt Agenda 2030 med de olika aspekter av barn och barndomar som berörs.
Inom forskningstemat finns ett öppet internationellt kollegium samt ett lokalt seminarium.
Kollegieverksamhet
Kollegiet välkomnar alla med intresse för internationella och nationella perspektiv på barn och barndom och globalitet. Vi ger löpande öppna presentationer med enskilda föreläsare liksom större symposier med flera inbjudna föreläsare. Vårt internationella kollegie genomförs online med ca 100 deltagare ifrån olika kontinenter och länder. Kollegiet ger 4-8 keynote presentationer fördelade på 4 tillfällen per år. Våra föreläsningar med efterföljande diskussion, berör centrala frågor inom fältet ’global childhoods’ och riktas mot universitet, organisationer och intresserad allmänhet. Presentationerna ges på engelska och är öppna för allmänheten.
Temagrupper
I anslutning till keynote-presentationerna träffas deltagarna online i fem temagrupper. Våra temagrupper samt dess kontaktpersoner är:
Internationella samarbeten
Forskningsgruppen har nära kontakt med tre andra ’global childhoods’ forskningsgrupper över världen. Tillsammans utvecklar vi forskningsområdet genom publikationer, nätverkskonferenser, presentationer och konversationer mellan kontinenter och länder.
Global Childhoods research group, Ethiopia
Director Associate Professor Eyuil Abate Demissie
Kotebe University of Education
Global Childhoods research group New Zeeland
Director Professor Marek Tesar
The University of Auckland
Global Childhoods Research Hub, Australia
Director Professor Nicola Yelland
The University of Melbourne
Lokalt seminarium
Global childhoods seminarieserie är tvärfakultativ och involverar forskare, forskarstuderande och magisterstudenter från skilda discipliner som möts på plats på Pedagogen i Göteborg. Seminariet har en Teams-sida där du kan följa våra aktiviteter.
Det vi har gemensamt är ett intresse för teoretiskt och metodologiskt relevanta frågor kring globala perspektiv på barn och barndomar, såväl nationellt som internationellt. I seminarieserien arbetar vi tillsammans med kritisk granskning av centrala begrepp såsom ‘global’ och ‘barndom’, arbetar med publikationer och andra texter som forskningsansökningar, diskuterar nyckeltexter inom fältet samt analyserar forskningsfronten.
Ledare för seminariet är FD Andreas Jacobsson
Sekreterare är PhD Bogata Kardos. Kontakta Bogata om du vill delta.