Havets Röst - Fördjupande samtal med en virtuell AI-säl för ökad havsmedetenhet
Kort beskrivning
Projektet ska ta fram en virtuell säl som med hjälp av Artificiell Intelligens (AI) och Virtual Reality (VR) ska göra livet under ytan mer tillgängligt. Utrustade med VR-glasögon och handhållna kontroller ska museibesökare kunna interagera med en säl i virtuella undervattensmiljöer. Genom att ställa frågor till sälen får besökarna veta mer om sälens livsmiljö och hur den påverkas av att haven blir surare.
I projektet Havets Röst planerar vi att använda den kombinerade kraften hos två innovativa tekniker, virtuell verklighet (VR) och artificiell intelligens (AI), för att kommunicera om ett av de aktuella hot som vårt hav står inför: havsförsurning,
Vårt projektteam, som består av experter inom havsförsurning, kommunikation, utbildning, psykologi och VR, kommer att utveckla ett virtuellt svenskt marint ekosystem där människor själva kan bevittna konsekvenserna av havsförsurning. Med hjälp av AI-teknik kommer våra deltagare även samtala med ett av de djur som lider av konsekvenserna av havsförsurningen, en virtuell säl. Genom trovärdiga personliga berättelser kommer AI-sälen att ge våra deltagare en unik möjlighet att förstå:
- havsförsurning
- dess inverkan på det marina djurlivet
- hur vi tillsammans kan motverka problemet.
Tvärvetenskapligt team
- Géraldine Fauville, docent i pedagogik, Göteborgs universitet
- Gustav Petersen, postdoktor i pedagogisk psykologi, Köpenhamns universitet
- Sam Dupont, docent i marinbiologi, Göteborgs universitet
- Karl-Johan Nylén, kommunikatör, Göteborgs universitet
- Björn Källström, utvecklingsledare, Sjöfartsmuseet Akvariet
- Renée Göthberg, program- och utställningsansvarig, Göteborgs Naturhistoriska Museum.