Katarina Koss Modig: Inkontinens efter operation för prostatacancer

Urinläckage är en av de vanligaste komplikationerna efter operation för prostatacancer. Katarina Koss Modigs avhandling identifierar riskfaktorer för denna komplikation. Hon föreslår att riskfaktorerna diskuteras med patienten vid val av behandling för prostatacancer.

Katarina Koss Modig, urolog på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och doktorand vid Institutionen för kliniska vetenskaper.

KATARINA KOSS MODIG
Disputation: 11 juni 2024 (klicka för mer info)
Doktorsavhandling: Complications and side effects of Robot Assisted Radical Prostatectomy with focus on anastomotic stenosis and urinary incontinence
Ämnesområde: Urologi
Sahlgrenska akademin, Institutionen för kliniska vetenskaper

Prostatacancer är den vanligaste cancern hos män i Sverige. Operation är en av de botande behandlingarna. Vid operation tas hela prostatan bort, och det finns risk för biverkningar eller komplikationer.

– Urinläckage är en av de vanligaste komplikationerna efter prostatacancerkirurgi. Det påverkar patienternas livskvalitet negativt. En mindre vanlig komplikation är förträngning på platsen där urinblåsan sytts ihop med urinrörstumpen, berättar Katarina Koss Modig, som är urolog på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och nu doktorerar vid Institutionen för kliniska vetenskaper.

Omslagsbilden till Katarina Koss Modigs avhandling.

Urinläckage och förträngning

Vad handlar din forskning om i korthet?
– All botande behandling av prostatacancer är förenad med risk för biverkningar eller komplikationer. Min avhandling undersöker några av dessa med huvudfokus på urinläckage och förträngning efter operation, säger Katarina Koss Modig och fortsätter:

– Man vet fortfarande inte varför vissa patienter läcker medan andra håller tätt. På urologen på Sahlgrenska driver vi därför sedan några år tillbaka IPA-studien. Med hjälp av magnetkameraundersökning, ultraljud och funktionsundersökning av urinblåsan före och tre månader efter operation, hoppas vi kunna identifiera faktorer bakom urinläckage hos patienter som opererats för prostatacancer.

Figur 1 i avhandlingen. (A) MR-bild med markerad mätning av del av urinrör. (B) Funktionell mätning av tryck i urinröret.

Analyserat 4 000 patienter

Vilka är de viktigaste forskningsresultaten?
– Med hjälp av data från en stor svensk studie har vi analyserat 4 000 patienter och funnit att förekomsten av förträngning på platsen där man sytt ihop urinblåsan med urinrörsstumpen påverkas av om operationen sker öppet eller genom robotassisterad titthålskirurgi. Och att en sådan förträngning ger ökad risk för urinläckage. Vid analys av data från prostatacancerregistret har vi också funnit att högre ålder samt större prostatakörtel vid operation och ett icke-nervsparande ingrepp ökar risken för urinläckage.

Vilken patientnytta kan den här forskningen ge?
– Eftersom vi har identifierat faktorer som påverkar risken för urinläckage, vore det önskvärt om dessa diskuterades med patienten vid val av kirurgisk behandling.

”Givande patientkontakt”

Vad har varit roligt och givande med doktorandprojektet?
– Forskning är ett teamarbete. Samarbetet med mina medförfattare har varit oerhört givande. Det som har varit absolut roligast, förutom samarbetet med röntgenläkare och våra uroterapeuter, har varit arbetet med granskning av MR-bilder. Eftersom min forskning involverar en klinisk studie har den direkta patientkontakten varit mycket givande. Kliniska studier tar lång tid att driva och bygger på patienters vilja att delta, och det krävs acceptans för att forskningen tar tid.

Text: Jakob Lundberg