Aerial view of agricultural plots of land under cultivation in an agricultural town. Mengzi, Yunnan Province, China

Land security, human capital investments, and intergenerational mobility in rural China

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
750 000 SEK
Projekttid
2025 - 2025
Projektägare
Department of Economics

Finansiär
Adlerbertska forskningsstiftelsen

Kort beskrivning

Markrättsosäkerhet anses vara en viktig faktor som bidrar till låg jordbruksproduktivitet och begränsad arbetskraftsrörlighet i utvecklingsländer. Osäkerheten kan också avskräcka bönder från att satsa på sina barns utbildning, av rädsla för att utbildade barn ska lämna jordbruket. Detta projekt undersöker hur jordbruksreformer i Kina, som förbättrade markrättigheterna, påverkar bönders investeringar i barns utbildning och konsekvenserna för yrkesmässig och ekonomisk rörlighet mellan generationer. Resultaten är viktiga för att främja hållbara utvecklingsmål som fattigdomsbekämpning, hållbart jordbruk, lika tillgång till utbildning och minskad ojämlikhet.