Lisa Gunnesson: En mer individanpassad vård för PPGL-tumörer

Det finns inte mycket forskning på de ovanliga tumörerna feokromocytom och paragangliom (PPGL). Lisa Gunnessons avhandling ger nya kunskaper som kan leda till en mer individanpassad behandling med färre biverkningar och kortare vårdtider.

Lisa Gunnesson, endokrinkirurg på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och doktorand vid Institutionen för kliniska vetenskaper.

LISA GUNNESSON
Disputation:
14 juni 2024 (klicka för mer info)
Doktorsavhandling: Peri-operative management, surgical outcome and prognostication in pheochromocytoma and paraganglioma
Ämnesområde: Kirurgi
Sahlgrenska akademin, Institutionen för kliniska vetenskaper

Feokromocytom och paragangliom (gemensamt förkortat PPGL) är ovanliga tumörer som i de flesta fall är godartade. Men de kan bli livshotande till följd av utsöndring av stresshormoner.

Årligen drabbas cirka fem personer per en miljon invånare, och 10–15 procent av dem utvecklar en spridd tumörsjukdom.

– Att PPGL är så ovanliga gör dem svåra att forska på. Stora delar av riktlinjerna för handläggning baseras på gammal kunskap. Dessutom är det svårt att på förhand avgöra vilka tumörer som löper störst risk att sprida sig. Det finns ett stort behov av bättre verktyg för prognosbedömning, säger Lisa Gunnesson, endokrinkirurg på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och forskare vid Institutionen för kliniska vetenskaper.

Figur 1, sidan 1 i avhandlingen. Lokaler för PPGL-tumörer. Förkortningar: HN-PGL – head and neck paraganglioma, Pc – pheochromocytoma, sPGL – sympathetic paraganglioma.

Vill skapa moderniserad vård

Vad handlar din forskning om?
– Jag strävar efter en moderniserad och mer personbaserad vård för patienter med PPGL. I min avhandling har jag utforskat möjligheten att operera PPGL-patienter utan traditionsenlig förbehandling, för att minska antalet biverkningar och förkorta vårdtiden, säger Lisa Gunnesson och fortsätter:

– Jag har också tittat på utfallet för mor och barn vid PPGL under graviditet. Dessutom har vi studerat sambandet mellan ett flertal proteiners uttryck i tumörcellerna och deras relation till utveckling av spridd sjukdom.

Omslagsbilden till Lisa Gunnessons avhandling.

”Förbehandling mindre nödvändig”

Vilka är de viktigaste forskningsresultaten och vilken praktisk nytta kan de ge?
– Fynden i delarbete I och II talar för att det med dagens sjukvård är säkert att opereras för PPGL, även i anslutning till graviditet, och att den förbehandling som traditionellt använts inte längre är lika nödvändig. I delarbete III och IV har vi sett tendenser till såväl högre uttryck av HIF-2α som avsaknad av SDHB i mer elakartade tumörer. Båda dessa proteiner har potential som markörer i prognosbedömningen.

Figur 9, sidan 22 i avhandlingen. HIF-2α-infärgning av utstansade tumörbiopsier med negativ, svag, intermediär och stark infärgning. Proteinet HIF-2α har potential som markör i prognosbedömningen av PPGL.

Vad har varit roligt och givande, och vad har varit utmanande med doktorandprojektet?
– Att forska om ovanliga sjukdomar gör det svårt att få ihop tillräckliga patientmaterial för att våga dra slutsatser av sina fynd. Men jag tycker att vi har kommit en god bit på väg mot en mer moderniserad PPGL-vård, och det är både roligt och givande att kunna bidra till det.

Text: Jakob Lundberg