Foto: Hana Šantrůčková

Markmikrobens respons till förändrat klimat och kvävetillgänglighet

Forskningsprojekt
Avslutad forskning
Projektägare
Institutionen för biologi och miljövetenskap

Finansiär
Formas finansiering inom starka forskningsmiljöer IMPRESS (PI är Björn Lindahl, SLU) är den huvudsakliga bidragsgivaren för det svenska deltagandet.

Kort beskrivning

Det finns en ny kombination av miljöförändringar i Europa som växt fram under det senaste decenniet - kväve (N) nedfall minskar medan lufttemperaturen ökar. Markmikrober är känslig för dessa miljöfaktorer. Vårt mål är att utforska markmikrober respons (i form av artsammanställning och enzymaktivitet) på ett förändrat klimat och N tillgänglighet, samt vilka konsekvenser det kan få för kollagring i skogsmark och N-urlakning från skogsmark.

Fältstudierna utförs på långsiktiga skogliga försök, längs en klimat- och N-gradient från centrala Sverige till Tjeckien, i samarbete med University of South Bohemia, Tjeckien och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Resultaten från fältstudierna kommer att användas för att förbättra datormodeller av markens organiska material genom att uttryckligen beskriva responsprocesser.

Partner vid GU

Annemieke Gärdenäs

Partners vid SLU

Martin Rappe George, numera Vattenmyndigheten Södra Östersjön.
Muhammad Shabbaz, numera Stockholm University
Gunnar Börjesson

Partners vid University of South Bohemia

Hana Šantrůčková
Michal Choma,
Petr Čapek,
Jiri Barta,
Eva Kaštovská

Title: MSc-thesis project “Soil microbial responses to changing climate and nitrogen availability” ett project för dig interesterassad av miljövetenskap, markbiologi och statistik.

Title: Indications that long-term nitrogen loading limits carbon resources for soil microbes” by Rappe George, M.O., M. Choma, P. Čapek, G. Börjesson, E. Kaštovská, H. Šantrůčková, A.I. Gärdenäs 2017. Soil Biology and biogeochemistry 115, 310-321 doi.org/10.1016/j.soilbio.2017.07.015

Title: Poster presentation “Soil microbial responses to changing climate and nitrogen availability” by Annemieke Gärdenäs, Michal Choma, Muhammad Shahbaz, Martin Rappe George, Petr Capek, Gunnar Börjesson, Hana Šantruková. North American Forest Soil Conference-International Symposium on Forest Soils 10-16 June 2018 Quebec, Canada (poster). Book of abstracts, p. 30 (poster).

Title:  “Recovery of the ectomycorrhizal community after termination of long-term nitrogen fertilisation of a boreal Norway spruce forest” by Choma M., M.O. Rappe George, J. Bárta, P. Čapek, E. Kaštovská, A.I. Gärdenäs, H. Šantrůčková, 2017. Fungal Ecology 29, 116-122 doi.org/10.1016/j.funeco.2016.10.002