Avhandlingens omslagsillustration. Till vänster ett foto på gammakameran. Till höger den utvecklade datormodellen (Monte Carlo) av gammakameran, som kan simulera strålning i kroppen. Människa och olika fantom ligger i mätuppställningen.
Foto: Martin Hjellström och Linn Carlson

Martin Hjellström: Ökad förmåga att uppskatta radioaktiv kontamination

Vid kärnkraftsolyckor eller andra större radiologiska och nukleära händelser är det viktigt att kunna ta reda på om människor har fått i sig radioaktiva ämnen. Martin Hjellström har kartlagt Sveriges tillgångar på utrustning som kan göra dessa uppskattningar. Hans avhandling har även bidragit till att landets mätkapacitet har ökat.

Martin Hjellström, legitimerad sjukhusfysiker som nu lägger fram sin doktorsavhandling vid Institutionen för kliniska vetenskaper.

MARTIN HJELLSTRÖM
Disputation: 5 juni 2024 (klicka för mer info)
Doktorsavhandling: Enhanced national ability to estimate internal contamination following a radiological or nuclear event
Ämnesområde: Medicinsk strålningsvetenskap
Sahlgrenska akademin, Institutionen för kliniska vetenskaper

Vad är bakgrunden till din avhandling?
– Efter en radiologisk eller nukleär (RN) händelse, som exempelvis Tjernobylolyckan 1986, behövs en enorm mätkapacitet för att identifiera vilka människor som är radioaktivt kontaminerade och behöver medicinsk vård. Det är också viktigt att identifiera vilka som inte är kontaminerade och inte behöver oroa sig, säger Martin Hjellström, sjukhusfysiker som nu doktorerar vid Institutionen för kliniska vetenskaper.

Han fortsätter:

– I Sverige har vi i dagsläget inte den mätkapacitet som eventuellt kan komma att behövas. Forskningsprojektet handlar i korthet om att öka den nationella förmågan att kunna uppskatta intern kontamination av radioaktiva ämnen efter en RN-händelse.

Figur 12, sidan 70 i avhandlingen. Den procentuella andelen gammakameror på varje nuklearmedicinsk avdelning i Sverige som har kalibrerats (vänster) och den procentuella andelen på varje avdelning som potentiellt kan använda resultatet (höger).

Utvecklat ny mätmetod

Vilken forskning har ni gjort som kan öka Sveriges mätkapacitet?
– Vi har undersökt gammakamerans potential att användas till detta. Gammakameror finns tillgängliga på nuklearmedicinska avdelningar på sjukhus runt om i landet. Totalt finns närmare 80 sådana system. Implementering av dessa system skulle vara ett bra tillskott till Sveriges mätkapacitet. Det system som hittills varit dedikerat till att uppskatta intern kontamination av radioaktiva ämnen är så kallade helkroppsräknare. Det finns cirka 15 sådana tillgängliga.

Vilka är de viktigaste forskningsresultaten och vilken praktisk nytta kan de ge?
– Vi har tagit fram en mätmetod för att uppskatta intern kontamination med gammakameran. 22 gammakameror har kalibrerats för att uppskatta intern kontamination av det radioaktiva ämnet Cesium-137, som är vanligt vid RN-händelser. Vi har tagit fram kalibreringsfaktorer för olika typer av gammakameror. Vi räknar med att kameror som ännu inte är kalibrerade ska kunna använda dessa resultat för att uppskatta intern kontamination, säger Martin Hjellström, och tillägger:

– Med andra ord så har Sveriges förmåga att kunna uppskatta intern kontamination ökats, och förhoppningen är att gammakameran kommer kunna implementeras som ett instrument i den svenska beredskapen.

Figur 4, sidan 42 i avhandlingen. Mätuppställningen som används för att uppskatta intern kontamination med gammakameran. Istället för på en människa gör man mätningar på ett så kallat fantom, fyllt med radioaktiva ämnen.

”Ökad oro för RN-händelse”

Vad har varit roligt respektive utmanande med ditt doktorandprojekt?
– Det har varit roligt att det har funnits stort intresse från flera olika professioner för projektet och resultaten. Men anledningen till intresset grundar sig i något väldigt tråkigt, då Rysslands ockupation av kärnkraftverk i Ukraina ökade oron för att en RN-händelse skulle kunna inträffa. Detta var såklart även utmanande, eftersom det skapade en stress att hinna producera resultat så fort som möjligt i det rådande säkerhetsläget.

Text: Jakob Lundberg