Tänk dig att du samlar ett gäng erfarna matematiklärare som tillsammans ska utveckla ett nytt läromedel. Tänk dig att de dessutom stöds av forskare inom matematisk didaktik. Tänk dig att allt de tar fram ska vara helt fritt att använda. Det kanske låter som en dröm, men där har du Akelius Math Learning Lab.
STIFTELSEN AKELIUS FOUNDATION, med fastighetsägaren Roger Akelius i spetsen, började i samband med flyktingkrisen 2015 att utveckla språkkurser för flyktingar. Idag arbetar ett 60-tal personer, främst i Berlin, med att ta fram språkkurser i samarbete med UNICEF. Kurserna finns tillgängliga online för vem som helst att använda. Men Roger Akelius har även ett brinnande intresse för matematik, så förutom språkkurser finns nu även ett initiativ att utveckla läromedel inom matematik för flyktingar. I slutet av förra året inleddes samarbetet mellan Akelius Foundation och Göteborgs universitet och Chalmers.
Samuel Bengmark, biträdande professor i matematik är föreståndare för det nya samarbetet. Tillsammans med en handfull kollegor på Institutionen för matematiska vetenskaper och ett gäng nyanställda så kallade math editors bildar han Akelius Math Learning Lab. De åtta nyanställda kommer i huvudsak från skolans värld och har en gedigen kompetens inom undervisningsområdet.
– Vi är två olika grupper som ska samarbeta kring två uppgifter – dels att skapa ett material för att lära sig matematik, dels att forska på materialet, säger Samuel Bengmark.
LÄROMEDLETS FÖRUTSÄTTNINGAR är att det ska vara digitalt och finnas tillgängligt på en surfplatta. Det ska kunna användas i situationer där det inte finns någon lärare att tillgå, som till exempel i flyktingläger.
Läromedlet ska också finnas online, och fungera för hela skolgången, från årskurs 1 till gymnasiet, samt finnas på flera språk.
SEDAN I VÅRAS HAR Akelius Math Learning Lab gått igenom befintliga läroböcker, diskuterat och testat sig fram. Det finns en del utmaningar med uppgiften, bland annat att det ska vara tillräckligt enkelt grafiskt för att fungera på en surfplatta men samtidigt inte bli tråkigt. Materialet utgår ifrån den svenska läroplanen men ska anpassas för att kunna fungera i olika kulturer och för en bred målgrupp. Något som kommer att kunna bli enklare att testa när första delen är publicerad.
– En annan utmaning är att vi inte vet vem som kommer att använda läromedlet. För även om det är matematik för årskurs ett till tre, som vi arbetar med just nu, så kan det vara någon som är 15 år som använder det. Eller som är 25. Ska vi då använda oss av nallar som symboler? Nej, kanske inte, säger Fredrik Nordling.
ATT HITTA KOMPETENTA personer till tjänsterna har varit oerhört viktigt, säger Samuel Bengmark och poängterar att han är väldigt nöjd med utfallet. De har alla lite olika anledningar till att de valt att byta karriär.
– Det var en möjlighet att få göra någonting nytt och spännande. Sen var även Samuel en bidragande orsak – vi har jobbat tillsammans förut och det har fungerat bra, säger Fredrik Olofsson.
– Jag tilltalas av att det finns ett tydligt syfte, och att vi får vara med och utveckla något från början. Sen ser jag det också som en slags kompetensutveckling, säger Nina Franzén.
De är också alla rörande överens om att de inte hade valt att hoppa på projektet om det hade varit ett läromedel som skulle säljas; de tilltalas av tanken att det kommer att vara fritt för alla att använda. Förutom i flyktingläger så ser de många andra användningsområden, och det finns redan nu ett samarbete med Räddningsmissionens Communityskolor i Göteborg.
Att Akelius Math Learning Lab består av två olika grupper – de nyanställda tidigare grundskole och gymnasielärarna och matematikforskarna på institutionen – ser de allihop som en extra styrka. Samarbetet mellan verksamheten och akademin ger ett mervärde för båda grupperna.
– Det finns mycket forskning kring digitala hjälpmedel som lärare kan använda i klassrummet, men mycket lite när det gäller den här typen av läromedel som används för självstudier, säger universitetslektor Laura Fainsilber.
TANKEN ÄR ATT DELAR av det nya läromedlet ska lanseras någon gång i vår, och sedan kunna byggas på under en femårsperiod. Vad som händer därefter är inte klart, men Samuel Bengmark berättar att han tror att det skulle kunna fortsätta även framöver.
– Ambitionen är att det blir en verksamhet likt den för språk, som kan utvecklas och innehålla även en övningsbok och en låda med fysiska saker som hjälper till i matematikundervisningen.
Text: Camilla Persson
Foto: Malin Arnesson
Forskare skapar framtidens läromedel
VAD: Akelius Math Learning Lab är ett samarbete mellan Akelius Foundation och Institutionen för matematiska vetenskaper, som är en gemensam institution på Göteborgs universitet och Chalmers. Syftet är att skapa ett digitalt läromedel i matematik, och att forska kring materialet.
NÄR: Samarbetet inleddes i november 2023, och är ett femårsprojekt. Under våren 2025 ska den första delen av läromedlet vara klart för att kunna testas på målgruppen.
VARFÖR: Ett läromedel som kan användas av alla utan att det finns en lärare tillgänglig skulle kunna öka kunskapen i matematik hos utsatta grupper som inte går i vanlig skola. Läromedlet kan även användas i andra sammanhang, till exempel av skolor som saknar pengar till läromedel.