Deltagare på symposiet i Aspenäs, april 2024

Projekttid
2023 - pågående
Projektägare
Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Kort beskrivning

Ambitionen hos forskningsnätverket Outforskade Språkvärldar: Nätverket för språkdokumentation är att knyta samman språkforskare som arbetar med att beskriva och dokumentera den språkliga mångfalden i världen, en mångfald som är under allt större hot. Nätverket är startat av forskare vid universiteten i Göteborg, Stockholm, Lund och Uppsala, och ämnar att skapa möjligheter för ett bredare samarbete i Sverige och Norden.

Språk dör ut snabbare än vi kan beskriva dem. Varje språk utgör sin egen värld av unika erfarenheter, kunskaper och idéer. Vi står inför en enorm förlust av språklig mångfald och därigenom kunskap om det gemensamma mänskliga kulturarvet. Nätverket för språkdokumentation syftar till att initiera och utveckla ett nätverk för språkdokumentation i Sverige och i samarbete med de andra nordiska länderna. De individuella erfarenheterna och resultaten från lingvister verksamma i denna region erbjuder en utgångspunkt för att utveckla detta forskningsfält, för att möta nuvarande och framtida utmaningar och skapa möjligheter till samarbete. Mer specifikt står frågor om hållbarhet, etik och arkivering i fokus för diskussion. Lärdomar från de senaste tjugo årens forskning pekar på ett ökat behov av att engagera talare av hotade språk i beskrivningen och dokumentationen av sina egna språk, något som inkluderar hållbarhetsfrågor och etik. Bevarandet och tillgängliggörandet av resulterande data bör göras på ett sätt som ökar synligheten, användningen och livslängden av sådana material. För att främja språkdokumentation som forskningsområde öppnar förslaget även för möjligheten att initiera en forskarskola som riktar sig till doktorander inom språkdokumentation.

Med det här nätverket ämnar vi att:

• Främja akademisk språkdokumentation och språkbeskrivning

• Vara en expertgrupp som verkar för samarbete mellan institioner och forskare i Sverige och internationellt inom området mindre beskrivna språkliga varieteter

• Utveckla ämnets metoder, utbildning, datahantering- och arkivering, etiska principer

• Bevaka och arbeta för möjligheter till nationell samordning av principer och procedurer för datahantering, tillgängliggörande och hållbar arkivering

Nätverket anordnade ett symposium Future prospects in language documentation 10-13 april 2024, som sammanförde 28 språkdokumenterare inklusive initiativtagarna, doktorander och postdoktorer vid svenska universitet.

Participants at the symposium in Aspenäs, April 2024