Pedagogik och Politik - POP
Kort beskrivning
Pedagogiska fenomen kan, i likhet med andra sociala och kulturella företeelser, sägas vara ”politiska”. Detta genom att de erbjuder människor olika möjligheter till kunskap och lärande i syfte att förändra samhället. Inom forskningsgruppen Pedagogik och Politik (POP) studerar vi sådana förändringsprocesser och hur de får oss att förstå världen på olika sätt. Vi riktar vårt intresse mot de politiska, samhälleliga och ideologiska föreställningar som omger och finns inbyggda i olika pedagogiska processer. Därigenom kan vi studera hur kunskaps- och lärandeprocesser överförs, sprids, reproduceras och görs tillgängliga för individer inom olika grupper i samhället. Vår forskning knyter an till traditioner inom pedagogisk forskning som läroplansteori, professionsstudier, komparativ pedagogik och analyser av pedagogiska processer och system.
Om forskargruppen
POP-gruppen etablerades år 2004 av forskare, lärare och doktorander med intresse för att teoretiskt och metodologiskt bättre förstå kunskapspolitiska frågor inom utbildningsområdet. Forskningsfrågor inom POP rör samspelet mellan politik och pedagogiska processer såsom styrning och kontroll av utbildningssystem. Vi studerar läroplaner, ideologier och värden som skapar eller hindrar förutsättningar för deltagande i samhället och dess institutioner. Vi intresserar oss för hela spektrat av utbildningsområdet och vi är också intresserade av sådana kunskaps- och lärandeprocesser som sker utanför formella utbildningssystem, till exempel i arbetslivet. Det kan röra sig om utbildningspolitik i mer gängse mening, men det kan också röra sig om metoder för kontroll och styrning av lärande och kunskapsprocesser i klassrumssituationer eller i andra sammanhang. Av särskilt intresse är emellertid den omgestaltning som äger rum inom välfärdssamhällets institutioner i form av ”avreglering”, ”valfrihet”, ”konkurrens” och ”privatisering”.
Det finns idag ett antal styr- och regleringsformer vilka kommit att sättas i samband med strukturella samhällsförändringar. Dessa kallas i olika sammanhang för auditsamhälle, kunskapssamhälle, nätverkssamhälle, risksamhälle eller liknande. POP studerar således hur pedagogiska system, processer eller verktyg verkar i sammanhang som dessa.
Vår forskning har olika tematiska infallsvinklar:
- Arbetslivets pedagogik inklusive lärares arbete
- Högre utbildning inklusive forskarutbildning och lärarutbildning
- Profession
- Specialpedagogik
- Utbildningssystem
- Vuxenutbildning.
Pågående forskningsprojekt
Externa bidrag
Research careers in fragile contexts - The effects and potentials of doctoral education. Vetenskapsrådet/UVK (2025–2028). Medverkande från POP är Aimee Haley (projektledare) och Gun-Britt Wärvik, tillsammans med Addis Ababa University, Ethiopia, Alebachew Kemisso.
Simulatorstödd undervisning i yrkesutbildning (YRKSIM). Skolforskningsinstitutet. (2024-2026). Medverkande från POP är Giulia Messina Dahlberg, tillsammans med Susanne Gustavsson (projektledare).
Skapande av lärare och lärarutbildning: Studier av komplexa system av samhälleliga och vetenskapliga önskningar, förhoppningar och löften (TEDU) Vetenskapsrådet/UVK (2024–2027). Medverkande från POP är Sverker Lindblad, Katarina Samuelsson och Gun-Britt Wärvik, tillsammans med Högskolan i Gävle, Daniel Pettersson (Projektledare) och Tatiana Mikhaylova.
Nätverk
International research network Research on Doctoral Education in Educational Research (WERA-IRN). Convenors är Sverker Lindblad (ordf.), Britt-Marie Apelgren och Gun-Britt Wärvik, tillsammans med Pam Denicolo, University of Reading, England Alebachew Kemisso, Addis Ababa University, Ethiopia och Thomas Popkewitz, University of Wisconsin–Madison.
Övriga pågående projekt
Kvinnors yrkesutbildnings historia. Medverkande från POP är Gun-Britt Wärvik, tillsammans med Åsa Broberg, Stockholms universitet (projektledare), Sarojni Choy, Griffith University, Australia och Viveca Lindberg, Stockholms universitet.
Medlemmar
Forskningskollegium
Forskarskola
Forskarskolan Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram) pågår fram till 2026 och är ett samarbete mellan fyra lärosäten. Ansvarig för forskarskolan är Per-Åke Rosvall vid Umeå universitet. Ansvarig vid respektive lärosäte är Stefan Lund, Stockholms universitet; Peter Gladoic Håkansson, Malmö universitet och Gun-Britt Wärvik, Göteborgs universitet.