Policyöversättning i nationell hemlöshetspolitik – en svensk fallstudie

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2023 - pågående
Projektägare
Institutionen för socialt arbete

Kort beskrivning

Efter mer än ett årtionde av att Sverige saknat en nationell hemlöshetspolitik lanserade regeringen en nationell strategi för att motverka hemlöshet 2022 - 2026. Syftet med avhandlingsprojektet är att fördjupa förståelsen för hur nyckelaktörer och socialarbetare på olika nivåer omsätter och förhandlar den nationella strategin till lokal praxis och policy.

Om avhandlingsprojekt

Avhandlingsprojektet handlar om implementeringsprocesserna av regeringens strategi för att motverka hemlöshet 2022–2026. Syftet med avhandlingsprojektet är att fördjupa förståelsen för hur den nationella strategin omsätts till hemlöshetspolicy på olika nivåer och i lokal praktik.

Regeringens strategi för att motverka hemlöshet 2022–2026 (regeringen.se).

Metod

Projektet består av en kvalitativ fallstudie som använder sig av en dokumentanalys av policydokument följs av expertintervjuer och fokusgruppsintervjuer.

Genom intervjuer och policydokument undersöker projektet hur den nationella strategien på olika nivåer av styrning översätts till lokala hemlöshetspolicys.

Välfärd i förändring

Projektet tillhör forskningsplattformen Välfärd i förändring vid Institutionen för socialt arbete

Välfärd i förändring (Vif) ägnar sig åt frågor och ingångar kring välfärd, arbetsmarknad och särskilda gruppers förhållanden i välfärden.

Till forskningen i ViF

Fler avhandlingar inom socialt arbete

Den forskning som bedrivs inom forskarutbildningen vid Institutionen för socialt arbete innefattar en mängd avhandlingsprojekt som behandlar sociala problem och fenomen, sociala processer och det sociala arbetets villkor.

Inom ramen för dessa teman verkar ett både doktorander och samverkansdoktorander med olika teoretiska och metodologiska inriktningar.