Politisk ingenjörskonst? Infrastruktur, politisk ordning och säkerhet i västerländska statsuppbyggandet i Afrika

Forskningsprojekt
Avslutad forskning
Projekttid
2016 - 2020
Projektägare
Institutionen för globala studier

Kort beskrivning

Bakgrund och syfte

Forskningsprojektet undersöker politiska aspekter av infrastruktur inom västra statsuppbyggande projekt i DR Kongo och Sydsudan. Internationella interventioner syftar till att stärka statens kapacitet och skapa säkerhet genom vad som kan anses vara tekniska lösningar - främst byggandet av vägar. Kan vägar verkligen leda till fred och säkerhet? Vilka motsättningar mellan ingenjörer och den lokala befolkningen framkallar ett vägprojekt? Vilken roll spelar den lokala politiska ekologin i den här kontexten?

Baserat på historisk forskning och omfattande fältforskning i östra Demokratiska republiken Kongo och Sydsudan undersöker projektet kopplingarna mellan infrastruktur och uppfattningar om politisk auktoritet. Vi drar inspiration från antropologisk forskning om infrastruktur såväl som från teknik- och vetenskapsstudier

Vägprojekt i Eastern Lakes State, Södra Sudan.
Foto: Jan Bachman

Deltagare