Remisser för utredning av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom BUP i Västra Götaland

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - 2026
Projektägare
Västra Götalandsregionen (forskare på Psykologiska institutionen är medsökande)

Kort beskrivning

Syftet med denna studie är att analysera kvaliteten av remisser som kommer till BUPs regiongemensamma remissportal ”En väg in” för utredning av neuropsykiatriska problem (NP). Kvaliteten jämförs mellan olika remittenter/vårdgivare och sedan identifieras faktorer, brister eller fel i remissinnehållet som är viktiga för en utredning och som resulterar i en korrekt NP-diagnos. Vi undersöker möjligheten för remissriktlinjer som kan förbättra förmågan att använda ett ”fast-track”-system.

Syfte

Syftet med denna studie är att undersöka aspekter av remisskvalitet rörande NP-problematik i remisser som skickas till den regionsgemensamma remisshanteringsinstansen En väg in (EVI) inom BUP i Västra Götalandsregionen. Kvalitetsaspekter som undersöks inkluderar innehållet, noggrannheten och relevansen av de uppgifter som presenteras i remisserna. Vi kommer att bedöma om remisserna innehåller tillräcklig information för att stödja en effektiv utredningsprocess.

Studiens upplägg

En central del av vår studie kommer att vara att jämföra remisser från olika remittenter och vårdgivare. Detta syftar till att identifiera eventuella skillnader i kvalitet och noggrannhet mellan dem. Genom att identifiera vilka vårdgivare som generellt sett skickar mer informativa och välformulerade remisser kan vi eventuellt dra slutsatser om utbildningsbehov eller förbättringsåtgärder.

Vi kommer att analysera de remissinnehållsfaktorer som är kritiska för en framgångsrik utredning. Detta kan inkludera specifika kliniska indikatorer, detaljrikedom i beskrivningar och tydlighet.

Studien kommer också att inrikta sig på att identifiera brister eller fel i remissinnehållet. Detta kan inkludera missade symptom, felaktig medicinsk anamnes eller bristande information om patientens tidigare hälsa.

Vi kommer att genomföra en noggrann analys av variationer mellan olika patientgrupper och dra eventuella slutsatser. Resultaten kommer att vara av stor nytta för att rikta insatserna till specifika områden och göra dem mer effektiva för patienter med störst behov.

Frågeställningar

1. Finns det skillnad i remissers kvalitet mellan kategorier av remittenter (elevhälsa, primärvården, samt egenremiss)?

2. Finns det skillnad i remissers kvalitet beroende på yrkeskategori (läkare, psykolog, sjuksköterska, kurator, specialpedagog)?

3. Finns det skillnader i remissers antal, innehåll och kvalitet beroende på sociodemografiska faktorer (kön, ålder, familjesituation, etnisk bakgrund, geografi)?

4. Vilka uppgifter är mest avgörande i remissen?

Forskare

Ole Hultmann, Göteborgs universitet