SIVIN – Samordnade interventionssystem mot våld i nära relationer

Projekttid
2020 - 2026
Projektägare
Marie Cedershiölds högskola (forskare på Psykologiska institutionen är medsökande)

Kort beskrivning

Utgångspunkten är barns utsatthet och rätt till delaktighet. Förutsättningarna för ett barncentrerat, samordnat interventionssystem mot våld mot barn i nära relationer undersöks. Forskningsprogrammet är 6-årigt.
Fokus för projektet ligger på socialtjänstens insatser för upptäckt, utredning och bedömning samt skydd och stöd för barn och deras omsorgspersoner. Samarbete med lokala socialtjänster samt med Rädda Barnen och Allmänna Barnhuset ingår. Målet är att bygga strukturer och åstadkomma varaktig förändring i socialtjänstens ordinarie praktik.
Projektet skapar modeller för ett samordnat interventionssystem i en lokal kontext. I tretton olika delprojekt fokuseras på barn som brukare, organisering och samverkan, forskningsbaserade metoder samt kunskapsanvändning i den professionella vardagen.

Syfte

Med utgångspunkt i såväl barns utsatthet som rätt till delaktighet syftar detta sexåriga forskningsprogram till att utforska förutsättningarna för, samt bidra till utvecklingen av, ett barncentrerat, samordnat interventionssystem mot våld mot barn i nära relationer. I fokus står socialtjänstens insatser för upptäckt, utredning och bedömning, skydd och stöd för barn och deras omsorgspersoner. Programmets design och det forskningssamarbete med lokala socialtjänster som är inbyggt i den, ska lägga grunden för ett långsiktigt åtagande från både forskare och deltagande organisationer att i samarbete bygga strukturer som kan åstadkomma varaktig förändring i socialtjänstens ordinarie praktik.

Upplägg

Programmet är uppdelat i två perioder, där den första ska lägga grunden för det systematiska utvecklingsarbete som under programmets andra period ska skapa modeller för ett samordnat interventionssystem i en lokal kontext, och stärka förutsättningen för att detta också kan implementeras. Det övergripande syftet uppfylls genom 13 sammanlänkade delprojekt vilka fokuserar på barn som brukare, organisering och samverkan, forskningsbaserade metoder samt kunskapsanvändning i den professionella vardagen. Delprojekten genomförs som case-studier, genomförbarhetsstudier, en kvalitativ intervjustudie och en longitudinell studie med både kvalitativ och kvantitativ metod.

Samarbetspartners

Programmet samlar forskare från fyra forskningsenheter: Institutionen för Socialvetenskap vid Ersta Sköndal högskola, FoU Södertörn, Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet och CESAR Centrum för socialt arbete vid Uppsala universitet, och bygger på samarbete med Stockholms stad, de 10 kommunerna på Södertörn samt Rädda Barnens centrum för stöd och behandling.