Skolbakgrund och psykosocial funktionsförmåga hos individer inom den utredande rättspsykiatrin

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2023 - 2031
Projektägare
Institutionen för socialt arbete och Rättsmedicinalverket

Kort beskrivning

Avhandlingen är ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Rättsmedicinalverket (RMV). Forskningsprojektet undersöker hur skolbakgrund påverkar den psykosociala funktionsförmågan hos personer som genomgår rättspsykiatrisk undersökning.

Samverkansprojekt mellan Göteborgs universitet och Rättsmedicinalverket

Avhandlingsprojektet är ett samverkansprojekt mellan Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet och Rättsmedicinalverket (RMV). Projektet undersöker relationen mellan skolbakgrund och psykosocial funktionsförmåga hos individer som genomgår rättspsykiatrisk undersökning.

Om projektet: skolbakgrundens påverkan på psykosocial funktionsförmåga

Projektet utforskar hur faktorer som utbildningsnivå, skolfrånvaro, mobbning och ofullständig skolgång påverkar individens förmåga att hantera vuxenlivet. Detta inkluderar arbete, sysselsättning, försörjning, vardagliga göromål, social interaktion och delaktighet i samhället. Vidare studeras hur skolbakgrunden beaktas i rättspsykiatriska undersökningar vid bedömningen av psykosocial funktionsförmåga.

Projektets fokus: subjektiva erfarenheter och behovet av stöd

Projektet strävar efter att förstå individers subjektiva erfarenheter av skolbakgrunden i relation till deras psykosociala funktionsförmåga. Projektet undersöker också deras önskemål och behov av stöd från samhället.

Avhandlingens syfte: kunskap om psykosocial funktionsförmåga

Avhandlingens övergripande syfte är att nå kunskap om relationen mellan skolbakgrund och psykosocial funktionsförmåga hos individer som undersöks rättspsykiatriskt.

Projektet har även tre mer specifika delsyften:

1. Att undersöka relationen mellan skolbakgrund och psykosocial funktionsförmåga hos individer som genomgår rättspsykiatrisk undersökning. Hur utbildningsnivå, svårigheter i skolan, skolfrånvaro i olika former och ofullständig skolgång inverkar på individens förmåga och möjligheter att hantera livet avseende arbete/sysselsättning och försörjning, vardagens göromål, social interaktion och delaktighet i samhället.
  2. Att studera vilken betydelse skolbakgrunden tillmäts i den rättspsykiatriska undersökningen när det gäller bedömningen av personens psykosociala funktionsförmåga.
  3. Att nå kunskap om berörda individers subjektiva erfarenheter och upplevelser av skolbakgrunden i relation till psykosocial funktionsförmåga samt önskemål om och behov av stöd från samhället.

Delstudier och metodik

Forskningen består av fyra delstudier som använder både kvantitativa och kvalitativa metoder för att ge en bred och djup förståelse av fenomenet. Delstudierna inkluderar:

• En kvalitativ intervjustudie: Fokuserar på individers berättelser om sin skolbakgrund och dess påverkan på deras livssituation och psykosociala funktionsförmåga.
  • En dokumentstudie: Analyserar arkivmaterial för att förstå hur skolbakgrunden beaktas i rättspsykiatriska undersökningar.
  • Två kvantitativa studier: Använder data från en kohortstudie vid RMV för att undersöka skolbakgrundens olika aspekter och dess inverkan på psykosocial funktionsförmåga, missbruk och kriminalitet.

Intervjustudie: individers berättelser

Intervjustudien undersöker vad individer inom rättspsykiatrin berättar om sin skolbakgrund och hur den påverkat deras liv. Syftet är att få en ökad förståelse för hur skolerfarenheter har format deras liv och vilka stöd de anser sig ha behövt tidigare samt vad de önskar för stöd idag.

Dokumentstudie: skolbakgrundens betydelse

Dokumentstudien utforskar hur skolbakgrunden förstås och vilken betydelse den tillskrivs inom rättspsykiatriska undersökningar.

Kvantitativa studier: skolbakgrundens inverkan på livssituationer

Planen är att undersöka och beskriva erfarenheter som akademisk prestation, skolfrånvaro, mobbning, stödbehov och erhållna stödinsatser, samt hur dessa faktorer påverkar på livssituationer inom psykosocial funktionsförmåga, samt missbruk och kriminalitet.

Socialt arbete, hälsa och ohälsa

Projektet tillhör forskningsplattformen Socialt arbete, hälsa och ohälsa vid Institutionen för socialt arbete

Socialt arbete, hälsa och ohälsa bedriver forskning utifrån en mångfald av teoretiska perspektiv, till exempel kritisk teori och fenomenologi.

Till forskningen i Socialt arbete, hälsa och ohälsa

Fler avhandlingar inom socialt arbete

Den forskning som bedrivs inom forskarutbildningen vid Institutionen för socialt arbete innefattar en mängd avhandlingsprojekt som behandlar sociala problem och fenomen, sociala processer och det sociala arbetets villkor.

Inom ramen för dessa teman verkar ett både doktorander och samverkansdoktorander med olika teoretiska och metodologiska inriktningar.