Bild
bild på en intensivvårdssal med apparater
Foto: AI
Länkstig

SoLiDe – ICU

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
4 miljoner SEK
Projekttid
2024 - 2029
Projektägare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kort beskrivning

Projektet SoLiDe (Sound and Light Design in Intensive Care Units), utforskar sambandet mellan intensivvårdsrummets utformning, vårdens kvalitet och personalens arbetsmiljö och välbefinnande. Målsättningen med projektet är att skapa kunskap som kan leda till välgrundade förbättringar och beslutsfattande i samband med gestaltning av kommande intensivvårdsavdelningar. Intensivvård kräver inte bara en högkvalitativ medicinsk vård, utan även en ändamålsenlig byggd miljö där vården kan ske på ett säkert och tryggt sätt. Projektet är ett steg mot att bättre förstå de komplexa faktorer som påverkar vårdmiljöns utformning och dess direkta och indirekta konsekvenser för olika aktörer.

Genom att kartlägga, analysera och implementera evidensbaserade förbättringar hoppas vi kunna bidra till en säkrare och mer effektiv vård för både patienter och vårdpersonal.

Tryggare och hälsosammare arbetsplats inom intensivvård 

Detta projekt är ett tvärvetenskapligt forskningsinitiativ som syftar till att förbättra den fysiska miljön inom intensivvårdsavdelningar (IVA). Genom att förstå hur faktorer som ljud, ljus och layout påverkar personalens hälsa och stressnivåer, strävar vi efter att skapa en säkrare och mer hälsosam arbetsplats och därigenom bidra till en standard för utformning av tekniktäta miljöer 

En komplex arbetsmiljö

Forskning visar att den fysiska miljön på IVA inte bara påverkar patienters och närståendes välbefinnande, utan också personalens möjligheter att bedriva en patientsäker och god vård. Trots tekniska och medicinska framsteg kvarstår fortfarande utmaningen att utforma en miljö som stödjer en säker, personcentrerad vård.

Miljökritiska faktorer som ljus, ljud och den rumsliga utformningen kan ha en direkt påverkan på personalens hälsa och stressnivåer. Att förstå dessa faktorer bättre är avgörande för att skapa en hälsosam arbetsmiljö och därmed förbättra vården för patienterna. 

Projektets mål

Genom att studera sambandet mellan de miljökritiska faktorer (ljus, ljud och design) och personalens hälsa syftar projektet att skapa mer kunskap om  dessa faktorer. Därtill vill vi undersöka hur ljusnivåer påverkar den visuella komforten, dygnsrytmen och personalens uppmärksamhet. Slutligen vill vi identifiera och kartlägga faktorer som leder till avbrott och stress hos IVA-personalen genom observationer, intervjuer, enkäter och mätning av fysiologiska biomarkörer.  

Vad kommer forskningen att leda till? 

Projektet kommer att generera ett evidensbaserad underlag som bidrar till utformning av en hälsosammare och tryggare arbetsmiljö inom intensivvården. Målet är att minska stress bland personal och därmed förbättra vårdkvalitén för kritiskt sjuka patienter.  

Projektets genomförande 

Projektet planeras att genomföras på Centralintensivvårdsavdelningen (CIVA) vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset som med sina 200 medarbetare står inför en kommande flytt till nya lokaler runt 2030. Flytt till nya lokaler är i särklass en av de mest utmanande processer som finns. Det behövs en noggrann kartläggning och planering för att skapa ändamålsenliga lokaler som säkerställer en patientsäker högkvalitativ vård där även människors välbefinnande beaktas.  

Projektets struktur

Det aktuella projektet benämns som SoLiDe- ICU (Sound Light Design in ICU) och följer en pre-post-design.

Projektets säte är Sahlgrenska Universitetssjukhuset där en ny intensivvårdsavdelning planeras vara klar för användning runt 2030 och kommer att vara en av de största intensivvårdsavdelningarna i Sverige. Projektet består av fyra faser:  

Fas I. Den fysiska miljön i dess nuvarande form studeras genom att undersöka sambandet mellan ljud- och ljusnivåer, interiördesign och personalens hälsa genom att mäta olika biomarkörer såsom salivkortisol, hudkonduktans, hjärtfrekvensvariabilitet (HRV) och individuell ljusexponering. Dessutom planerar vi att undersöka personalens uppfattning om deras förmåga att arbeta personcentrerat (enkäter) och deras arbetsmiljö. Vidare kommer vi att genomföra observationer och fokusgruppintervjuer. 

Fas 2. Baserat på resultaten i fas 1 och i samarbete med vårdsektorn och industrin, ämnar vi på att utveckla designförslag/interventioner relaterade till ljud- och ljusmiljö samt andra designlösningar. Detta kommer att genomföras genom en serie workshops i samarbete med Chalmers Tekniska Högskola, 'Centrum för Vårdens Arkitektur' (CVA), där resultaten kommer att presenteras och diskuteras för nya designinnovationer. Under denna fas kommer vi att designa en komplex intervention som kommer att implementeras i nästa fas. 

Fas 3. De komplexa interventionerna kommer att implementeras i den nya enheten för utvärdering. 

Fas 4. Mätning av de nyckelkomponenterna; ljud, ljus, interiördesign och personalens hälsa och graden av att arbeta personcentrerat kommer att bedömas efter flytten vid tre intervaller: vid 6, 12 och 24 månader. 

illustration över projektets olika faser

Forskare

Fredrika Sundberg,  forskningsledare på Skaraborgs sjukhus 

Maria Nilsson Tengelin, Senior forskare på RISE

Franz James, PhD, designer och produktutvecklare HDK 

Lotta Johansson, PhD, lektor Sahlgrenska Universitetssjukhuset  / SU 

Erika Backlund Jansson, Vårdenhetschef Sahlgrenska Universitetssjukhuset / SU