Språkutvecklande förskola
Kort beskrivning
Ett av målen med projektet är att utveckla konkreta verktyg för att förskolepersonal ska kunna undersöka och utveckla det språkutvecklande arbetet. Aktionsforskning, som används i projektet, är ett metodologiskt angreppssätt där praktiker och forskare tillsammans strävar efter att både bidra till verksamhetsutveckling och kunskapsutveckling, i detta fall kring språkutvecklande arbetssätt.
Mer information om projektet
Många förskolor kämpar med att hitta arbetssätt som gynnar barnens språkutveckling men ofta saknas tillräcklig forskningsbaserad kunskap som kan ge vägledning i arbetet. Flera studier betonar att det är kvaliteten på det språkliga samspelet mellan personal och barn som har störst betydelse för barns språkande och språkliga utveckling. Det krävs dock insatser som pågår under längre tid och där hela arbetslaget deltar i samma kompetensutvecklingssatsning för att uppnå en förbättrad verksamhet.
Språkutvecklande förskola engagerar förskollärare och ledare i förskolan (processledare, rektorer och förskolechefer) från 11 kommuner. Det är ca 450 personer som ingår i programmet. Forskargruppen består av fem forskare.
Kommuner i projektet
- Bjuvs kommun
- Botkyrka kommun
- Katrineholms kommun
- Kävlinge kommun
- Linköpings kommun
- Malmö stad
- Sjöbo kommun
- Värmdö kommun
- Västerås stad
- Ydre kommun
- Örebro kommun
Forskare i projektet
- Anette Olin Almqvist, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet
- Polly Björk-Willén, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet
- Anne Kultti, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
- Annika Åkerblom, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
- Ann Nordberg, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet