Militärparad på ett torg
Den årliga 21 maj ceremonin på Plaza Sotamayor i Valparaíso. Under maj månad hedras slaget vid Iquique, ett berömt sjöslag från Salpeterkriget, runtom i Chile med militärparader där både barn och vuxna deltar. Den största ceremonin sker i Valparaíso.
Foto: Stefan Aguirre Quiroga

Studerar det historiska minnet av ett krig

Möt Stefan Aguirre Quiroga, doktorand i historia vid Institution för historiska studier och affilierad till Centrum för kritiska kulturarvsstudier (CCHS), Göteborgs universitet.

Stefan Aguirre Quiroga framför den kontroversiella Manuel Baquedano statyn
Stefan Aguirre Quiroga framför den kontroversiella Manuel Baquedano statyn i dess nya hem efter att statyn flyttat från Plaza Baquedano i centrala Santiago.
Foto: Stefan Aguirre Quiroga

Salpeterkriget, historiskt minne och svårt kulturarv

Min avhandling studerar det historiska minnet av Salpeterkriget (1879-1884) i Chile. Saltpeterkriget, en konflikt där Chile stred mot Peru och Bolivia över naturresurser i Atacamaöknen, förblir ett viktigt krig för de tre länder som stred i det. Efter deras förlust förlorade Peru och Bolivia delar av sitt territorium till Chile vilket bland annat resulterade i att Bolivia blev utan kust. Skuggan av kriget är därmed påtaglig i alla tre länder – senast under 2010-talet tog både Peru och Bolivia Chile till den internationella domstolen i Haag över havsfrågan – men det historiska minnet av Salpeterkriget tar en väldigt positiv och romantiserad ton i Chile. Jag använder därmed Salpeterkrigets minne i Chile som ett sätt att studera större frågor om hur samhällen minns ett våldsamt förflutet som ligger mer än hundra år tillbaka i tiden och paradoxen om det ”goda våldet”.

Med en tvärvetenskaplig approach

Minnesstudier är ett otroligt tvärvetenskapligt fält som drar från bland annat samhällsvetenskap, sociologi, psykologi, antropologi, litteratur, kulturarvsstudier och, som i mitt fall, historia. Jag kan inte undkomma att arbeta tvärvetenskapligt. Trots att min avhandling är starkt förankrat i historia med ett specifikt perspektiv från historiska studier så arbetar jag tvärvetenskapligt med metod och teori – i synnerhet från fält som museum studier, antropologi, och kulturarvsstudier.

Kritiska kulturarvsstudier med fokus på minnen, monument och museer

Min avhandling består av fyra empiriska delstudier varav tre har direkt koppling till kulturarv. Jag analyserar bland annat museum utställningar, statyer och monument samt minnesceremonier som ett sätt att studera hur statligt sanktionerat våld och krig representeras och sprids bland den chilenska befolkningen.

Jag undersöker även dispyter kring minnet av Salpeterkriget. Mellan 2019 och 2021 skedde en stor dispyt kring General Manuel Baquedano statyn i centrala Santiago under den stora chilenska protestvågen som skedde under samma period. Jag har dedikerat en hel delstudie åt att undersöka dispyten och vad som slutligen hände med statyn.

En guide iklädd uniformen av en kvinnlig cantinera från Salpeterkriget
En guide iklädd uniformen av en kvinnlig cantinera från Salpeterkriget berättar om Eleuterio Ramirez, en chilensk officer från konflikten, i hans krypta. Ramirez' krypta är belägen i Maipo-regementets bas i Valparaíso.

Möjligheter och utmaningar

Kulturarvsingången i mitt arbete har breddat fokuset i min avhandling och gjort det möjligt att nå element som annars har förbisetts i tidigare forskning. Genom att gå bortom arkiven och ut på gatorna, in på museer och bland minnesmiljöer så har det varit möjligt att bredda min undersökning och dra starkare slutsatser.

Samtidigt uppstår det utmaningar när varje delstudie drar från ett specifikt fält. Att hitta en överhängande undersökningsdesign och metodologi var en av de större utmaningarna jag har stött på.

Affiliering till CCHS ger tillgång till nätverk

Jag tror CCHS kan vara ovärderligt för mig som doktorand att nå ut med min forskning och kunna få tillgång till nätverk som jag annars inte skulle känna till. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med personer med intresse för liknande forskning. Jag har även ett stort intresse för museer och skulle gärna vilja knyta kontakter med museer och personer inom museivärlden. Här kan samverkansplattformen Kulturarvsakademin fungera som en väg för det.

Det chilenska nationalhistoriska museets utställning om Saltpeterkriget.